Andreas Eschbach „SKAITMENINIS JĖZUS“

Autorius: Gediminas Kulikauskas
Data: 2006-06-06

cover Apie knygą: Andreas EschbachSKAITMENINIS JĖZUS
Leidykla: Eridanas (2006)
ISBN: 9986971292
Puslapių skaičius: 288

- Jūs suradote kai ką, kas nusipelno šiek tiek daugiau nei eilutė archeologijos žodyne?

- Atrodo, - pritariamai linktelėjo Vilfordas Smitas.

- Heinrichas Šlymanas surado Troją. Džonas Karteris atkasė Tutanchamono kapą. O Čarlzas Vilfordas Smitas... - pirmą kartą už galingojo kaukės šmėstelėjo šis tas žmogiško. - Turiu prisipažinti, jog vos iškenčiau, - pasakė rėmėjas. - Viso skrydžio metu neįstengiau galvoti apie nieką daugiau.

Čarlzas Vilfordas Smitas kviečiamai mostelėjo kadaise britų armijai priklausiusios palapinės pusėn.

- Kad ir kokie būtų jūsų lūkesčiai, - patikino mokslininkas, - realybė juos pranoks.

Šis, „vokiečių Michael Crichton“ vadinamo Andreaso Ešbacho romanas, nors pirmąsyk išspausdintas dar 1998-aisiais, deja, neišvengė palyginimų su (liūdnai) pagarsėjusiu D. Brown'o „Da Vinčio kodu “, kuris, tvirtinama, tėra blyškus vokiečių fantasto kūrinio atspindys.

Na, vokiečiai kuklumo perteklium gal ir nepasižymi, tačiau faktas, jog vos pasirodęs, romanas susižėrė tris prestižines Vokietijos fantastikos premijas („Kurd Lasswitz”, „Deutscher Science Fiction Preis” ir „award@phantastik.de”) pakankamai iškalbingas. Be to, net po ketverių metų nuo pirmo leidimo, šis kūrinys vis dar tebebuvo geriausių vokiškų knygų šimtuke (2002-aisiais užėmė ten 27-ąją vietą). O 2002 m. pagal ją režisierius Sebastianas Niemannas sukūrė filmą. Žodžiu, romanas turi visus reikiamus atributus, visiškai pateisinančius kone kiekvieno leidimo viršelyje besipuikuojantį reklaminį jo apibūdinimą – bestseleris.

Jo receptas (religiniai ir fantastiniai motyvai+galinga trilerio porcija) galbūt išoriškai primena D. Brown'o virtuvę, tačiau, kaip labai tiksliai pastebėjo rusų kritikas V. Itkinas, „...skirtingai nuo Deno Brauno, Ešbachas nesistengia savęs puošti Umberto Eko laurais. Tai sąžiningas, gerai apgalvotas ir tvirtai suręstas tekstas su paprasta žmogiška morale: Jėzus, ne Jėzus, Dievas ne Dievas, svarbu, kad būtų geras žmogus.“

Kiti (kritikai) teigia, jog knyga jiems panaši į „Indianos Džounso“ scenarijų, kurį būtų parašęs garsusisFilipas K. Dikas (/Turinys4.html#Dick) , bet, mano nuomone, čia gal jau kiek ir perlenkia. Tiesa, autoriaus stilius išties nepriekaištingas. Romanu, beje, jau spėjo pasidžiaugti prancūzai, italai, japonai, lenkai, rusai, na ir, pagaliau – lietuviai.

Taigi, apie knygą. Siužetas iš pažiūros nesudėtingas, na, bent jau apsiskaičiusiam fantastikos. Dulkėtuose Izraelio užkampiuose kasinėjantys tyrinėtojai poros tūkstančių metų senumo kape randa ne tik skeletą, kurio dantyse – šiuolaikinės plombos, bet ir skaitmeninės vaizdo kameros „Sony” naudojimo instrukciją.

Ko gero, ko gero, kažkur netoliese turėtų būti paslėpta ir pati kamera, kurios vaizdajuostėje, hm, ką gi galėtų nufilmuoti žmogus, matyt, laiko keliautojas, lyg tyčia atsidūręs ten ir tada, kur vaikštinėjo Kristus? Klausimas, aišku, retorinis, tad aukso vertės kameros (kuri dabartyje, kaip paaiškėjo, dar net nepradėta gaminti) puola ieškoti ne tik archeologai, bet ir Vatikanas, spectarnybos, koncernai ir t.t.

– Jūs norite žinoti, - galų gale pakartojo kanadietis sustingusiu žvilgsniu įsistebeilijęs į raudonmedžiu apkaltą vagonėlio sieną, - kur yra kamera?

Žiniasklaidos magnatas linktelėjo:

– Tikra teisybė.

– Kur Jėzaus laikais galima buvo kažką užkasti tikintis, jog po dviejų tūkstančių metų tas daiktas bus atkastas sveikas ir nesugadintas?

– Tikrai taip.

Atvykėlis bemaž komiškai atsidūsėjo:

– Sudėtinga.

Gera dešimtis detektyvinių siužeto linijų susirezga į tokį kamuolį, paskanintą dar ir gana įdomiu laiko kelionės klausimo aprašymu, meilės linija, jog finalą atspėti, na, jeigu ir įmanoma, tai bent velniškai sunku.

Lengvų ir paprastų sprendimų romane nėra. Tuo įsitikina ir vienas pagrindinių knygos veikėjų, multimilijonierius (keista lietuvio ausiai pavarde) Džordžas Kaunas su gana savotišku požiūriu į Bažnyčią:

„Kaip bepažvelgsi, katalikų bažnyčia visais įmanomais mastais buvo pati solidžiausia firma. Ypač turint omeny, jog Vatikanas – atskira, suvereni valstybė, taigi niekam nemokėjo mokesčių. Apie tokią padėtį koncernas Exxon arba IBM galėjo tik pasvajoti. Net ir praleidus tam tikras ginčytinas Baso prielaidas, pelnas liko toks, kokį gaudavo nebent narkotikų karteliai.“

... ir šventai įsitikinęs, jog archeologų radinys jam padės it avinėlį papurtyti Vatikaną, kurio „ .visi tie turtai, visa ši galia, svarstė Kaunas, paremta apsukriai parduotu mitu, atsiradusiu prieš du tūkstančius metų Palestinoje.“

Deja, multimilijonieriui tenka įsitikinti, kad Bažnyčia turi savo požiūrį į tiesą ir tikėjimą. Kaunui grasinant, jog:

„...galbūt mes įrodysime, jog įvykiai tuomet klostėsi visai kitaip, nei aprašyta Biblijoje, ir tikėjimo išpažinėjų minios atsižadės bažnyčios.

- Tiesa, misteri Kaunai, - pareiškė sekretorius, perkreipęs siauras lūpas, - nėra demokratiška. Net jei atsitiks taip, kaip jūs užsiminėte, - o aš įsitikinęs, kad šitai neatsitiks, - šis įvykis netaps Šventajai Bažnyčiai pretekstu skelbti kokias nors kitas tiesas, o ne tas, kurios jau tūkstančius metų sudaro tikėjimo turinį.“

Kiek apie autorių. A. Ešbachas Štutgarto technikos universitete studijavęs programavimą, o vėliau dirbęs kompiuterinės-konsultacinės firmos direktoriumi retkarčiais parašinėdavo fantastiką: apsakymą-kitą. O 1995-aisiais pasirodęs pirmasis jo romanas „Die Haarteppichknupfer“ (berods verčiasi kaip „Kilimų audėjai“) iškart pelnė literatūrinę „Science Fiction Clubs Deutschland“ premiją. 1996-aisiais pasirodęs jo romanas „Solarstation“ (Saulės stotis) jau gavo dvi premijas, tarp jų ir prestižiškiausią „Kurd Lasswitz“, tad Ešbachas rimtai „susirgo fantastika“ – metė darbą ir atsidėjo profesionalaus rašytojo karjerai. Rezultatus žinome – šiandien šis autorius yra vienas (jei ne pats) populiariausių Vokietijos fantastų, parašęs, berods, jau 13-ką romanų.

Beje, „Skaitmeninis Jėzus“ gana reta paukštė – tai vokiečių fantastikos, kuria lietuviai toli gražu nelepinami, kūrinys. Lietuviškai teprisimenu išleistą gal tik vokiečių fantastinių novelių rinkinį „Karavanas sustoja“ ir „Zenito“ serijoje sovietmečiu išspausdintą Herberto Frankės „Galingųjų bejėgiškumą“. Taigi, ši knyga – ir puiki proga susipažinti su netolimų mūsų kaimynų fantastika.

Dar kiek apie romano lietuviškąjį pavadinimą. Verčiant pažodžiui „Das Jesus Video“, matyt, skambėtų kaip „Video Jėzus“ ar „Jėzaus Video“, tačiau tam pasipriešino kalbininkai. Na, o „Vaizdajuostinis Jėzus“ tikriausiai skambėtų, che, keistokai. Tad galų gale vertėjai teko apsistoti ties variantu „Skaitmeninis”.

Dievas ne Dievas, svarbu, kad būtų geras žmogus

Komentarai

Giedrius Vilpišauskas 2006-06-11 02:22:05
Kaip čia dabar parašius komentarą be spoilerių :{)

Visa knyga puiki, iki pat kulminacijos, kai iki pabaigos lieka visai nedaug. Meistriškai valdomas suspensas, visi veikėjai ryškūs, veiksmas daugiau-mažiau logiškas ir paaiškinamas, nors vietomis ir smarkiai "indiana jones'iškas". O toliau... susidaro įspūdis, jog autorius pabaigė romaną, o tuomet jį kažkas privertė prirašyti pabaigą. Jeigu jis būtų nutraukęs viską daugmaž ties kulminacija, po išrišimo, ir nebūtų daręs "po trijų metų" dalies, knyga būtų puiki, be bereikalingos porcijos filosofijų, nelogiškų veikėjų pasikeitimų ir bandymų kažką įrodyti, ar besistengiant kažką užglaistyti, kad kažkas neįsižeistų. Pasiūlymas tiems, kurie ruošiasi skaityti, nutraukti skaitymą ties ta vieta, kur išrišami veikėjų likimai ir atsiranda užrašas "po trijų metų". Žinau, kad visvien nieks nenutrauks, bet mano reikalas perspėti :{)
e-vil 2006-06-12 13:38:08
Na, turbut senstu ir dantys mano dyla. Tas po "triju metu" - logishka duokle komercijai. As vertinau tai kaip "dlia osobo tupych i praporscikov sovetskoj armii".

Truputi patingejau susirasyt, bet nepaisant gero destymo, yra daugybe nepilnai pagristu, netiksliu scenu ir vingiu, parasyta siek tiek skubotai ir be specialistu konsultaciju.

tvirtas 8tukas desimtbalej sistemoj.
Darklord 2006-06-23 11:56:45
Nuostabi knyga, įtraukianti ir nebepaleidžianti. Tokių tėra mažuma, tad negaila paskirti šiek tiek laiko ir ją atpilti. Na, nelabai norėčiau lyginti su ,,Da Vinčio kodu"- tai daro tie, kurie panėrę į šiuo metu pasaulį užvaldžiusią kodomaniją. Išties Lietuvoje pasipylė tokios knygos, galima sakyti, urmu. ,,Skaitmeninio" bėda slypi laikmetyje, kada ji išvydo dienos šviesą. Jei šį puikų romaną kas būtų išleidęs prieš tris metus, niekam ir nešautų į galvą palyginimai. O dabar jis atrodo tarsi duoklė visuotiniam kodo-pamišimui. Kada nors ši epidemija nuslūgs, ir tuomet bus galima nešališkai įvertinti fantastikos šedevrą.
Justinas 2006-07-15 20:03:03
Nuo knygos skaitymo nukentėjo namai - teko net mesti darbus, kol pabaigsiu ir ji man nebetrukdys. Velniškai įtraukianti, ir, sutinku su Giedriumi, nebuvo būtinas tas "po trejų metų", nors tas "po dar dvejų su puse" ir galėjo likti. Nors šiaip tai siužeto posūkių buvo per daug, bent jau mano skoniui, o scenos su vienuolynu tai jau tikrai visiškas Indiana Džounsas. Ar veikėjai įtikinami? Kol skaitai - taip, kai pradedi apie juos galvoti - velnias žino, na, o KB specnazas iš viso kelia juoką. Na, bet mano sistemoje, ypač fantastinių knygų - tikrai devynetas, netgi su pliusu. Norėčiau mokėti taip rašyti.
offca 2007-03-16 12:28:26
likau suglumes perskaites comentus. baigiau knyga ir isivertinau mazdaug 3/10. vien del idejos, kuri taip pradzioje itrauke. visa kita eilinis nuotykiu romaniukstis, nedaug skiriantis nuo kokio Heinzo Konsaliko. del fantastikos tai net nesupratau kur ten ji apart tos kameros? fantazijos ten nulis. keliones laiku ideja is vis neispletota, o nueita lengviausiu keliu. net prikopijuoti P. Andersono 'laiko patruliai' idomesni. skaitymo malonumo jokio. is vis geda Eridanui tokia knyga deti i PFAFą, nors intencija gal ir nieko - gi 'kodininkams' turetu patikti.
Z Justinas 2007-03-16 12:38:25
Na, mes Beckettų neskaitome, Paryžiuose nesimokėm, panimaeš :)
(a ja parniška derevenskij prostoj, u menia tam čiornyj bumer ir t.t.)
taip

O jeigu rimčiau - gerai ten susukti tie nuotykiai. Niekas gi nerašo, kad tai - minties ar stiliaus šedevras. Geri nuotykiai - kaip ir "Eldorado liūtai" :)
offca 2007-03-16 13:53:11
Just, just pačitai Becket, haha orgamzas ant vietos

"liūtai' tai zjbys, bet ten gi ir fantastikos yra. jeigu 'jezu' metant i kokia nuotykiu biblioteka, tai gal net iki 6/10 datemptu, nu bet dabar tai... kokis Marčinskis su "Kartaginos požemiais", ar net ruso Golubevo "Auksinio elnio pėdsakais" apie archeologus daug smagiau vežė. nors tai buvo paauglystėj :)
stilius is vis to vokiecio baisus, kazkoks negyvas ir didaktinis, kaip hitlerio nurodymai.

dabar dar apsaukit mane kokiu germanofobu
Z Justinas 2007-03-16 14:12:36
O kur labai tos fantastikos "Eldorado liūtuose"? Laukiniai vakarai + actekų tipo civilizacija ir truputį protingesnis liūtas? O čia - laiko kelionės, "real Jesus", Vatikano specnazas -kuo ne fantastika?
He, frazę "negyvas ir didaktinis kaip Hitlerio nurodymai" pasidėsiu į skrynelę. Super! :)
offca 2007-03-16 14:18:30
nu tai gaunasi jau diskusija 'kas yra fantastika'. Brownas (gal net Flemingas su savo agentiškais žaisliukais) tada irgi galetu tilpti i PFAFa, ir net ant nugareles turetu uzrasa "Pasaulinis SUPERbestseleris'. Ai vopscim uzraukiam padedami taska, kad vokieciai moka geriausiai rasyti meiles romanus ir statyti pornofilmus, o su fantastika sh gaunas, toliau fausto nepazenge :)
gero vykendo skaitovams
Gedas 2007-03-16 18:34:02
Tiesiog dar neskaitėt jum patikusių vokiečių fantastų. H. Rankės "Galingųjų bejėgiškumą" vartyt teko?
Valdas 2007-03-18 13:20:16
Man teko, tik kad tas buvo seniai. Ganėtinai įdomi tada buvo, kaip dabar gautųsi nežinau...
Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.