Donna Woolfolk Cross „POPIEŽĖ JOANA“

Autorius: Sandra Vidauskaitė
Data: 2002-10-28

cover Apie knygą: Donna Woolfolk CrossPOPIEŽĖ JOANA
Leidykla: Alma littera (2002)
ISBN: 9955081724
Puslapių skaičius: 496

Donna Woolfolk Cross - anglų filologijos profesorė, "Popiežė Joana" - pirmasis jos romanas, septynerių metų kruopščių istorinių tyrinėjimų vaisius. Nepaisant gausių tikslių istorinių įvykių, vardų, vietovardžių aprašymų, vis dėlto šis romanas - beletristika, o ne istorinė studija.

Vakarų istorijoje popiežė Joana yra viena patraukliausių ir įdomiausių, bet taip pat ir mažiausiai žinomų asmenybių. Daugelis nė girdėti negirdėję apie popiežę Joaną, o šį tą nugirdę mano tai esant legenda. Ar buvo popiežė Joana? Jei tikėtume negausiais istoriniais šaltiniais (kurie gali būti ir tiesiog užrašytos legendos), popiežiaus Jono VIII, arba Joanos, popiežystė truko 853-855m. Rašytiniuose šaltiniuose istorija apie popiežę Joaną pasirodė XIII a. Nors iki XV a. Katalikų Bažnyčia pripažino popiežę Joaną, tačiau, prasidėjus Reformacijai ir kovoms su protestantizmu, nuo XVI a. popiežės Joanos egzistavimas pradėtas neigti ir masiškai naikinami visi šaltiniai, kuriuose galėjo būti užfiksuota informacija apie popiežę moterį.

Daugumoje šių dienų informacijos šaltinių popiežės Joanos istorija laikoma legenda. Tačiau, perskaičius D.W.Cross istorinį romaną, nejučia pagalvoji: "Bet juk taip galėjo būti iš tikrųjų..."

Autorei pavyko gan sėkmingai atskleisti IX a. Vakarų Europos paprastų žmonių gyvenimo realijas, visuomenės nuotaikas, tamsumą, baimę, tačiau kartu ir negausias, bet augančias pažangaus mąstymo saleles, švietėjišką veiklą. Romane nemažai kalbama religinėmis temomis, gausu religinių tekstų citavimo lotynų kalba ir diskusijų šventųjų raštų temomis. Kas įdomiausia - šie tekstai kažkuo patrauklūs, juose yra kažko giedro, natūralios žmogiškos abejonės, atsakymų ieškojimas ir bandymas išsivaduoti iš pernelyg dogmatiškų ir tamsių to meto tradicijų gniaužtų. Pagrindinė romano tema - tai moters veržimasis į mokslą, nenoras susitaikyti su laikmečio primesta moters dalia, teisingumo siekimas, kilnumas, svajonės, meilė. "Popiežė Joana" - tiesiog paprasta istorija, kurią skaitydamas įsijauti į herojų nuotykius ir žengi knygos puslapiais kartu su jais, o užvertus paskutinį lapą dūšioje lieka šiluma ir teigiamos emocjos. Ir vėl nejučia pagalvoji: "Bet juk taip galėjo būti iš tikrųjų..."

Bet juk tai galėjo būti iš tikrųjų...

Komentarai

Valdas 2002-10-28 08:24:58
Taip is apzvalgos ir nesupratau, ar knygoje teigiama, kad popieziaus soste sedejo moteris? Man tai sunkiai suderinama su kataliku baznycios tradicija. Todel smarkiai abejociau tokio teiginio tikrumu.
Sandra 2002-10-28 11:28:25
Istorijoje zinoma atveju, kai moteris, persirengusi vyru, elgdamasi kaip vyras, etc. pasiekdavo gan aukstu postu tarnyboje ir visuomeneje, ir tik atsitiktinai isaiskedavo jos lytis. Be abejo, Kataliku Baznycia moters popiezes negali pripazinti. Tai viena is pagrindiniu priezaschiu, kodel istorija apie popieziu, kuris staiga paaiskejo esas moteris, laikoma legenda, nors kai kurie istoriniai faktai rodo esant galimybei, kad popieziumi galejo buti ir moteris (apsimesdama vyru).
Klia 2002-10-28 13:16:39
manoma, kad būtent po šio skandalo imta tikrinti, ar kandidatai į popiežius turi visas reikiamas kūno dalis;]
super-ego 2002-10-28 13:20:07
Siaip tai man cia naujiena, bet turbut idomiausias faktas kad kaskada baznycia pripazinusi buvo popieziu moteri. Kaskaip su stereotipais nesiderina.
Sandra 2002-10-28 13:22:10
Aha, sunku kitaip paaiskinti, kodel po sio "skandalo" veliau visi kandidatai i popiezius buvo sodinami ant "patikros kedes" - kedes su ispjauta skyle viduryje.
Tomas S. 2007-10-17 06:04:27
Drįstu reikšti nuomonę neskaitęs šios knygos, bet, manau didžiausi to ROMANO trūkumai -
jog jis parašytas Amerikoj ir kad jo autorė moteriškė. Nesu nei prieš Ameriką, nei prieš moteris ir jų literatūrą, bet nuojauta kužda, kad toji autorė kažką jau labai norėjo įrodyti - populiaraus, antibažnytiško ir feministiško...
paulius 2002-10-28 13:32:11
Dėl "visų kūno dalių". Skaitytojų žiniai - Bažnyčios vidaus įstatymai neleidžia tapti vienuoliais, kunigais, juolab popiežiais tiems, kuriems ko nors tokio trūksta - t.y. visokiems transseksualams ar šiaip vyrams be kiaušių. (Net ir šventaisias jie negali būti paskelbiami, kaip Origenas). Taigi būdavo tikrinama ne tiek dėl lyties...
Skaitytojas 2007-10-17 07:05:14
Pauliau, apie kūrinio trūkumus kalbama tik _perskaičius_. O tai bus kaip tam Joškei - nu nimoka Pavarotis dainoti, nikaip nimoka! besistebintis
Klia 2002-10-28 14:23:58
pauliau, sakau, kad _anksčiau_popiežių_ netikrino_. knižki čitat' nado:]

super-ego - tai juk niekas nežinojo, kad anoji moteriška yra, kol neišrinko. o kai sužinojo, tai ir nebepripažino.
klausimas kitas - kodėl moterys veržiasi į postus tokios 'tolerantiškos religijos', kuri jų tinkamumo tiems postams nepripažįsta. čia man mįslė, bet tiek jau to:]
Valdas 2002-10-28 14:46:49
Perskaiciau Sandros komentara "...kai kurie istoriniai faktai rodo esant galimybei, kad..." ir prisiminiau vienoj knygelei toki aprasyta epizoda (gal ir ne i tema):
Kazkurioj Polinezijos saloje buvo uzrasytas toks ciabuviu pasakojimas (tiksliai nepamenu formuluociu, bet mazdaug toks): "ir ant plaukiojanciu salu atvyko dievai. Ant tos salos medziu lapai buvo balti. Dievai panoreje galejo nusiimti ir pasikeisti galvas, jiems is burnu ruko dumai. Savo kunuose jie turejo skyles, kur susidedavo viska ka jiems reikejo... ir t.t. ir t.t. ..." O paskui buvo isaiskinta, kad tokiu budu ciabuviams i atminti istrigo kapitono Kuko ekspedicija - pirmieji ju matyti europieciai. Taip kad faktus interpretuojant skirtingiems zmonems visaip galima isvartyti :)
Sandra 2002-10-28 15:13:43
Pauliau: feministinis, antibaznytinis, bla bla bla. Baznycia pripazista sia istorija kaip legenda, o del feminizmo - manau, nesigincysi, kad viduramziais moteru statusas visuomeneje buvo be galo menkas, galimybiu kazka pasiekti (pvz, ismokt skaityt) - praktiskai 0.
Klia: pasak romano, ji nesiverze, dirbo savo darba kaip gydytojas-mokslininkas ir tiek. Minia ja netiketai pasiule ir isrinko (kazkaip ten IXa. popieziu visi bendrai susirinke pasiulydavo ir nubalsuodavo). Nebuvo kaip atsisakyt, butu nesuprate ir ant lauzo pasodine.
Valdai: as internete pasiknaisiojau ir radau tokiu duomenu, kad apie 500 senoviniu rankraschiu uzhsimena apie popieze moteri. Gal tai ta pati legenda. Gal koks vienuolis perrasinedamas sumane pajuokaut - kas ten zino. Buvo popieze moteris, ar nebuvo, gal ne tiek dabar ir svarbu. O romanas vis tiek geras :)
super-ego 2002-10-28 20:31:09
sandrai:IX kaskaip dar nieko nedegino.cia velesniu laiku isradimas ir siaip jau krikscioniu nemazai buvo: negi taip visi ir spresdavo susirinke?
Klia:"Nors iki XV a. Katalikų Bažnyčia pripažino popiežę Joaną, tačiau, prasidėjus Reformacijai ir kovoms su protestantizmu, nuo XVI a. popiežės Joanos egzistavimas pradėtas neigti ir masiškai naikinami visi šaltiniai, kuriuose galėjo būti užfiksuota informacija apie popiežę" Gal apzvalga perskaityk?
paulius 2002-10-29 16:16:21
Justinui -
giliausiai gailiuosi ir baisiai atsiprašau to kūrinio neskaitęs, o prasižiojęs. Bet gi aš jo kaip kūrinio ir nekritikavau, tik "po etomu povodu" pasisakiau. Be to dėl to jos išrinkimo - jei jau moterys tais viduramžiais tokios beteisės beraštės buvo, tai kaip ta VYRŲ minia ją ten išrinkt galėjo ? Neatsimenu vardo, bet panašiais laikais miestiečiai vyskupu išrinko vieną, rodos Aleksandrijos, viršaitį, net ne pasikrikštijusį, vien dėl to, kad geras ir rimtas žmogus buvo.
Sandra 2002-10-29 18:14:52
superego: atsiprashau, supainiojau. Ne degino, o tada buvo visokie 'patikrinimai' ugnimi, vandeniu ir pan. - apiplikydavo ranka verdanchiu vandeniu ir jei po dienos ranka nesugydavo - vadinasi, kaltas. O tada nezhinau, ka darydavo.

Pauliau: nemate, kad ji moteris, nes ji rengesi, elgesi, prisistatinejo ir visa laika gyveno kaip vyras vienuolis. Kai rinko, galvojo, kad renka vyra.
super-ego 2002-10-29 19:26:58
ir bandymai su ugnim is velyvu viduramziu.siaip ka as zinau, tikriausiai ir tada tokiu fokusu buta bet ne taip masiskai.tai vat.neprasmuksi ant_zirg
Sandra 2002-10-29 20:04:19
Ordalijos - "Dievo teismas" - budas asmens kaltei ishaishkinti vergovineje ir feod. visuomeneje: kaltinamasis buvo kankinamas manant, kad jeigu jis nekaltas, Dievas turis ji apsaugoti nuo skausmu, zhaizdu ir mirties (TZZ).
Taigi, ne tik kad velyvi viduramzhiai, o net ir vergovine visuomene. O ish man zhinomu tai buvo vandens ir ugnies ordalijos.
super-ego 2002-10-30 07:36:07
Gal gali tikslia nuoroda duot jeigu negaila?
Klia 2002-10-30 11:01:34
gygygy:]
super-ego, matai, kaip yra, apie popežę ne iš šitos apžv. pirmą kartą sužinojau, ir kadangi iš kitų šaltinių buvau susidarius būtent tokią nuomonę, kokią ir pareiškiau, tai va ją ir pareiškiau;]
paulius 2002-10-31 07:01:24
Sandrai - nu, tai jinai išvis kažkokia lezbietė (tenepyksta už vardo nusavinimą Lesbos salos lyrikė). Iškrypimas ir nesamonė išsižadėti moteriškumo ir dar kažką iš to laužti. Aišku, pirmutiniai mulkiai turėjo būti tie vienuoliai, su kuriais ji gyvenusi.ei
conamore 2002-10-31 13:50:21
nu pauliau ir susnekejai... popieze Joana nusipelno pagarbos jau vien tuo, kad padare tokia karjera, iki kurios daugumai "vyru su kiausais" toli kaip iki menulio :P del moteriskumo issizadejimo,tai tuo dazniausiai rupinasi ir piktinasi tie, kurie bijo, kad per gudrias moteriskes jiems gali nebelikti vietos..
super-ego 2002-11-02 15:28:57
feminizmas atakuoja!!! tuojtave
shlyxtux 2003-08-12 17:43:37
Va ir ash perskaichiau, ir nieko baisiai feministinio ten neradau. teisiog pasakojimas apie zhmogu, norinti pasiekti daugiau, negu kad leido to laiko morale...pakankamai universalus siuzhetas, sakychiau.
Tai, kad zhmogeliai tais laikais tikejo, kad 'moteris zhmogaus draugas', tik juoka kelia -- anuomet zhmones dar ne tokiom nesamonem tikejo. O vat kad shiais laikais dar randasi trogloditu, kurie palaiko toki pozhioori (ot paneikit, kad komentarai a la 'feminizmas puola' ir 'Iškrypimas ir nesamonė išsižadėti moteriškumo ir dar kažką iš to laužti' yra giminingi X a. vyrishkiu pozhiooriui piktasliezuvis), tai jau nelabai juokinga.
stikse 2004-03-08 18:06:36
Visai neseniai teko man garbe perskaityti sia knyga.Labai lengvo turinuko, pritraukiancio siuzeto.perskaiciau labai greitai, nors knyga tikrai nemenka (500pls) na pasikartosiu, sakydama, lengvo turinio. kartais norisi tokio zanro paskaityti, kartais norisi tu meiles burbulu, nors tenka pastebeti ju cia neitin daug.
Tiek.
DJ 2004-04-27 16:23:46
Jeigu ši knyga istorinė ir rimta, tai aš Jėzus Kristus. Perskaičaiu greitai. Siužetas nelabai motyvuotas, sentimentaloka, peudoistorinis popsas, ir tiek. Gerai, kad nepirkau.
Anonimas 2004-06-30 10:46:06
PAuliui, visu pirma romano autore ne Amerikiete, o angle, jei sitaip lengvai gali sumaisyti valstybes, ne taip jau ir sunku sumaisyti visa kita, ar ne? O siaip as apie tai, kad KAtaliku baznycios istorijoje buvo toks atsitikimas buvau girdejusi daug seniau nei isejo sis romanas. Bet kaip ten bebutu turime pripazinti, kad tai buvo imanoma, ir jeigu butume ne tik viska peikiantys kritikai, o daugiau dometumies kas vyksta aplinkui, regis, galetume labai nustebti.
Edita 2005-06-21 14:51:04
Gale knygos buvo pateijkta daug faktu irodanciu jos egzistavima. Ir nesekminga bandyma tai nuslepti.
alexia 2005-08-18 12:29:19
super idomi knyga.ipac jaudinanti pradzia,joanos gyvenimas it tt.man l.patiko.dekui mamai,ji man sia knyga padovanojo
Algina 2005-12-02 00:35:52
Tai viena gražiausių knygų, kokią man gyvenime teko skaityti. Visiems rekomenduoju. Ypač man patiko pasakojimo stilius. Fantastiškai parašyta pradžia.
v-premium 2005-12-24 13:58:23
Faktai ir antifaktai yra cia: http://pope-joan.foosquare.com/
Bet siaip knyga idomi ir lengvai skaitoma
Ligita 2006-02-19 14:14:49
Tokios geros knygos dar nesu skaičiusi.Nuo pirmo puslapio iki paskutinio neįmanoma atsiplėšti.Būtinai ją nusipirksiu, kad galėtų perskaityti vaikai ir anūkai.
Istorike 2006-07-04 10:56:06
puiki knyga, ypac skaitant tam tikru gyvenimo ivykiu fone, veikia ispudingai.
Siaip idomiai suregsta ir papasakota istorija. Kiap ir visose grozines literaturos kuriniuose, istorines teisybes, manau, nereiketu per daug grieztai reikalauti... Juk tai ne istorinis veikalas...
Tai mano nuomone - jusu teise su ja nesutikti...
Vika 2009-01-18 11:19:27

Puiki knyga. Parodanti kitą pasaulį, leidžianti pažvelgti į praeitį...

Viktorija 2011-02-20 11:11:25

Paemiau šią knygą į rankas su mintim, kad bus nuobodu, bet pradėjus ją skaityti nustebau, kad ji man labai patinka. Labiausiai mane sužavėjo mergaitės drąsa, atkalumas siekiant savo tikslo ir galbūt norėjimas įrodyti jog ir moteris gali atlikti popiežės pareigas, jog ir moteris gali būti išsilavinusi. Ji tiesiog kovojo prieš tų laikų nusitatymus, tradicijas. Jei šiais laikais merinos norėtų tiek daug pasiekti....

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.