Huxley Aldous „PUIKUS NAUJAS PASAULIS“

Autorius: Justinas Žilinskas
Data: 2006-12-20

cover Apie knygą: Huxley AldousPUIKUS NAUJAS PASAULIS
Leidykla: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla (2005)
ISBN: 9986394104
Puslapių skaičius: 238

Ką mes žinome apie 1932-uosius? Septyneri metai iki Antrojo pasaulinio karo, vieneri metai iki Dariaus ir Girėno skrydžio, vieneri iki Hitlerio atėjimo į valdžią. Mažoka, ar ne? Ir juk tai – apie artimą praeitį, o apie ją, kaip žinote, viskas sukataloguota, aprašyta, galima pasiskaityti ir daug, labai daug sužinoti. O ką mes žinome apie ateitį? Ne, ką apie ateitį galėjo nuspėti dar 1932-aisiais metais parašytas kūrinys? Nepatikėsite – daug, labai daug. Taip, klonavimas dar tik žengia pirmuosius žingsnius, daug kas jau šneka apie vartotojiškos civilizacijos moralinį ir net fizinį žlugimą, bet vis dėlto skaitant A. Huxley kūrinį negali nesistebėti – 1932-ieji, o niekas nepasenę.

G. Orwello antiutopija „1984“ mus gąsdino totalitarine priespauda ir visa matančiu „Didžiuoju broliu“, R. Bradburry „451 Fahrenheito“ pasakojo apie visuomenę, kurioje deginamos knygos, o policijos vykdoma žmogaus medžioklė gyvai transliuojama per TV. Ką siūlo A. Huxley? Ogi visuomenę, kurioje maišto ar protesto galimybė slopinama ne represijomis, o ypatingu auklėjimu – kiekviena kasta, būtų jie protingieji alfos ar pusdebiliai epsilonai, yra patenkinti savo turima padėtimi. Šią visuomenę į priekį stumia du smagračiai: vartojimas ir malonumas. Svarbiausioji jos dievybė – Fordas, žmogus, kuris kažkada ištobulino konvejerinę gamybą, taip sukurdamas galimybes masiniam vartojimui („ kuo daugiau lopų dėsi – tuo mažiau turto turėsi“) . Na, o malonumai – tai laisvi seksualiniai ryšiai („ kiekvienas priklauso visiems“ ), jutiminis kinas, ir, žinoma, supernarkotikas soma . Tokios visuomenės šūkis – bendrumas, tapatumas, pastovumas . Tokiai visuomenei iššūkius gali mesti tik konstravimo klaida – pvz., žmogus, į kurio kraują gemalinėje stadijoje kažkas šliūkštelėjo spirito ir jis nemoka būti toks pat, kaip kiti. Jis – netobulas savo kastos atstovas, o netobulumas žadina ir savigraužą, ir kovą, ir menkystę.

Jeigu man būtų leista spėti, kuri visuomenė – G. Orwello ar A. Huxley turi daugiau šansų realizuotis, statyčiau už Huxley. Orwello sistema prašyte prašosi iššūkio, kovos, pasipriešinimo, pagaliau, ji pati neįmanoma be opozicijos, be priešo. A. Huxley sistema iš karto formuojasi be priešo, ir, pagalvojus, ji tikrai gali būti daug kam priimtina.

Vis dėlto, įdomioji knygos dalis yra ne pačios sistemos aprašymas, kuris, žinoma, jau dvelkia tam tikromis technologinėmis senienomis, bet šios sistemos ir žmogaus iš išorės – necivilizuoto krašto gyventojo – susikirtimas, naujosios sistemos ir klasikinių vertybių susidūrimas. Panašiai kaip ir „451 Fahrenheito“, čia labai gražiai pažaidžiama klasikinės literatūros, šiuo atveju – Šekspyro – kūrinių citatomis.

Kita vertus, autorius nepateikia aiškaus ar objektyvaus vertinimo – tai kuri sistema geresnė, ar toji, kuri leidžia žmogui jaustis amžinai laimingu, ar toji, kurioje ir ligos, ir senatvė, bet tuo pačiu – romantika, meilė, aistros. Tiesiog parodoma, kaip senasis žmogus nesupranta naujojo pasaulio, bet ar tai iš karto reiškia naujojo pasaulio blogį? Be jokios abejonės, 1932-aisiais metais Huxley mintys buvo be galo drąsios, neįtikėtinai novatoriškos, tad atsakymas būtų aiškus – taip, puikus naujas pasaulis – klaikus. Bet dabar daug kas jau virto realybe: seksualinių papročių laisvėjimas, ypač seksualinės revoliucijos metais (ką tai lemia– žr. M. Hoellbecq „Elementariosios dalelės“, kapitalistinio, vartotojiško gyvenimo būdo įsigalėjimas (kiek per shoppingus įsigyjama tikrai reikalingų daiktų?), smegenų plovimas ideologijomis (nereikia net ir A. Huxley siūlomos hipnopedijos – mokymo miegant) ir per massmedia . Tad ar mes tik negyvename tame puikiame naujame pasaulyje? Tiesa, mums iki šiol liko svarbiausias atributas – valios laisvė, pasirinkimo laisvė, bet ar ir ji kartais neatrodo tik iliuzija? O kiek mūsiškių norėtų pakartoti Cypherio iš „Matricos“ žodžius: „ man nesvarbu, šis kepsnys tikras ar iliuzija, bet aš norėčiau turėti… “? O jeigu pagaliau būtume priversti rinktis tarp prievartos visuomenės ir malonumo visuomenės? Norisi linkėti, kad tokių pasirinkimų daryti nereiktų, nors… Pamėk tai, ką privalai daryti. Nenori? O jeigu kitaip negalės būti?

Beje, iš literatūrinės pusės man ypač patiko Bernardo paveikslas – tokio netipiško „maištininko“ seniai nebuvau sutikęs. Matyt, per daug skaitau herojinės literatūros, bet ką darysi – naudojuosi proga, kol romantika dar nedraudžiama.

Somos paragaus žmogus ir šia diena sotus bus

Komentarai

Vilis 2006-12-20 16:12:13
Aš dabar kaip ir nieko nesupratau apie knygą - verta ji dėmesio ar ne? Šiuo atveju tamsta esate kaip tikras literatūros kritikas: kalbu daug, bet nieko nepasakau:)Prie esmės - patiko ji tau? Rekomenduotum? Na, o tada jau galima bla bla bla :))))
Z Justinas 2006-12-20 19:19:34
Taip, patiko, taip rekomenduoju. Vienaip ar kitaip - tai tikra klasika. Ir apskritai, jeigu antiutopija ir aš apie ją parašau - reiškia, rekomenduoju :)
Vilis 2006-12-20 21:00:18
Tai, kad knyga klasikinė, dar nereiškia, kad ji verta dėmesio (oho, kaip revoliucingai, bet tai sakau iš savo skaudžios patirties: klasika dažniausiai yra socialinis tam tikro laikotarpio "atspindys", bet, aišku, ne visada, ir nors niekada nedaro žalos ir būna gerai "sukalta", bet ne visą laiką duoda daug naudos, jei esi ne sociologas...). Dėl šios knygelės supratau - jau seniai žadu perskaityt, bet vis - kada nors:)
Klia 2006-12-21 07:09:05
o bernardas - herojus? jis man labiausiai čia panašus į auką.
Z Justinas 2006-12-21 09:34:10
Berods, rašiau, kad Bernardas - netipiškas "maištininkas". O apie herojų - tarsi ir ne.
Klia 2006-12-27 07:11:06
mm. sorius, padariau analogiją iš šito:
"Beje, iš literatūrinės pusės man ypač patiko Bernardo paveikslas – tokio netipiško „maištininko“ seniai nebuvau sutikęs. Matyt, per daug skaitau _herojinės_ literatūros"
erika 2008-09-02 12:24:52

lb fajna knyga........patariu perskaityt....Juokimasis

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.