Patrick Suskind „KVEPALAI. VIENO ŽUDIKO ISTORIJA“

Autorius: Rasa Biliūnaitė
Data: 2001-03-12

cover Apie knygą: Patrick SuskindKVEPALAI. VIENO ŽUDIKO ISTORIJA
Leidykla: Alma littera (1998)

Kiekvienas turbūt nors kartą yra užtikęs detalią kvepalų reklamą spaudoje. Na, bent jau tie, kurie ją skaito. "...Svarbiausia gaida - sodrus citrusinis akordas, išskiriantis kalabrietišką bergamotę ir mandariną. Vėliau veržiasi gervuogė, dobilas ir vilkdalgis..." Ir turbūt ne man vienai buvo kilęs klausimas - iš kur ten tie akordai? Kokia dar gervuogė, nesijaučia ten jos, o vilkdalgis - tas tai išvis bekvapis, argi ne?

Knyga nepadės susigaudyti panašiose reklamose, tačiau tarsi liūnas įtrauks jus į akordų, bergamočių ir žemutinių tonų pasaulį; nepastebimai, puslapis po puslapio, didins įtampą iki nepakeliamybės - ir sunku įsivaizduoti tokios įtampos vertą atomazgą. Bet ši - verta. Palyginimas su liūnu neatsitiktinis. Knyga nėra graži. Epocha, vaizduojama joje, XVIII amžius, pasižymėjo ryškia antihigiena, kurią dažnas rašytojas, ypač romantinės pakraipos, buvo linkęs praleisti. Suskind'as ją akcentuoja, gal net hiperbolizuoja, visame jos šlykštume. Smarvė, šiukšlės, ligos, beprasmis kasdienis smurtas, žmogiškasis bukumas. Skurdūs - visomis prasmėmis - žmonės.

Į tokį pasaulį ir ateina Žanas Batistas Grenujis, žmogus be kvapo. Netgi truputį juokinga ši jo savybė atrodo, kai pagalvoji - žmogus gi ne šuo, kuris 'mato' nosimi, tuo labiau, kai žmogaus kvapas dažniausiai užgožiamas kitų, intensyvesnių kvapų, tad koks skirtumas, yra natūralus kvapas ar ne? Bet bekvapis žmogus išsiskiria iš kitų. Būtent išsiskiria, o ne išskiriamas, nes Suskindas nedaro paplitusios klaidos ir nemoralizuoja visuomenės, atstūmusios Grenujį. Jis gimė ypatingas ir savo likimą pasirinko pats. O jo likimas - būti genialiu parfumeriu. Pats bekvapis, jis turi tobulą 'kvapo jausmą'. Tik juo jis ir gyvena, tai vienintelis dalykas, jam rūpintis gyvenime - labai dažno genijaus savybė. Ir kaip dažnas genijus, jis nesiskaito su priemonėmis, kuriomis jo genialūs planai yra vykdomi...

Paprastas pasakojimas apie genialų ir kartu menką žmogų bei jo aistrą. Viena iš tų knygų, kuriose rašytojo į žodžius sudėta aistra, rodos, lieka gyventi žodžiuose, kad paskui magiškai užgriūtų skaitytoją; ji užkrečiama, jai neįmanoma atsispirti, ji verčia su karšligišku susidomėjimu versti lapą po lapo, ne tik įsijaučiant į antiherojaus (liežuvis neapsiverčia Grenujo pavadinti herojumi) gyvenimą ir protą, bet ir pajusti aistrą jo aistrai - kvepalų pasauliui, kuris, nors ir aprašomas su preciziškom smulkmenom, atrodo mistinis. Pagal kuriamą įtampą ši knyga gali pašaipiai parodyti nosį vos ne visiems mano skaitytiems detektyvams.

Šedevras

Komentarai

Anonimas 2007-09-06 10:01:04
Savotiskas kurinys. Sedevru nepavadinciau, bet 9 balus duociau. Kazkaip truksta jam gelmes, idejos gal, siaip grazi ziauri pasaka.
Justinas 2001-05-06 12:54:42
Gelmė jame tokia, kad paskandina, idėja tokia, kad apakina. Ir netrūksta beveik nieko.
Justinas 2005-10-24 11:39:07
Nepaskendau as "Kvepaluose". Kazkaip ziuriu, kad tau, Justinai, visokie mizantropai patinka.
Justinas 2001-05-29 22:18:16
Ar apie mizantropus kalbeti zmoniu gasdinimo karaliaus gerbejai? To, ka myli, negasdini, bent jau ash tai elgiuosi :)
Lina Krutulyte 2001-05-30 21:13:53
I klausima apie siaubo ir Kingo mizantropiskuma tikiuosi kada nors atsakyti "Danse Macabre" apzvalgoje. O vat kodel tau patinka mizatropai, tai kol kas neatsakyta.
Justinas 2001-06-01 12:17:26
Man patinka ne mizantropai. Man patinka originaliai parašytos knygos :) "Kvepalai" neabejotinai tokia: juk ji visa sukurta iš kvapo, vienalytė, egzotiška. Juk kvapas kaip pojūtis žmogaus yra smarkiai užmaršintas, tai bent tokie kūriniai leidžia jį prisiminti...
Prijaucianti 2001-06-18 09:59:32
Nelabai patiko man si knyga. O kai perskaiciau, kad kazkas ja sedevru pavadino, tai net juokinga pasidare:) Ideja nebloga, bet iki sedevro tai toloka. Nesakau, kad neverta jos skaityti. Skaityti verta, na pvz. per atostogas ar siaip besiilsint. O nepatiko man sie dalykai: 1) Kam reikejo kiekvieno, nors kiek ryskesnio veikejo likima parodyti? (kaip taisykle, tas likimas labai jau nelaimingas) Gal rashytojas nepasitiki skaitytojo fantazija? 2) Erzino pagrindinio veikejo pastovus lyginimas su erke, 3) Pati pabaiga nepatiko visiskai. Toks jausmas, tarsi rasytojas nusprende, pabaigti knyga ir vietoj normalios pabaigos parashe zodi PABAIGA:)
O siaip skaitykit, daug kam patiko:)
bakoozhe 2005-04-06 06:57:42
O-o... Vajetau, šitos knygos pabaiga man buvo kažkas TOKIO, atskleidžianti visą žmogaus gyvenimo dviprasmiškumą... Iš viso, tas manipuliavimas žmonėmis naudojantis kvepalais ir kvapais - argi tai ne originali ir fantastiška idėja, nors, mielos moterys, jūs darote tai kiekvieną dieną nelabai galvodamos?
Be to, "išbaigti" herojų, t.y. jo siužetinę liniją - yra gero rašytojo požymis, nepaliekama "laisvų galų", kurie kartais erzina net ir geruose kūriniuose.
666 2001-07-14 13:06:30
Tikras šedevras, puikiai ataskleidžiantis žmogaus vidinį pasaulį
Lina Krutulyte 2001-07-16 22:40:12
Kokio dar zmogaus? Pagrindinis herojus, koks ten jo vardas, imho visai ne zmogus, tik jo pavidala turi. O apie vidini pasauli isvis patyliu.
klodas 2001-08-22 16:03:35
Knyga skirta apsisnarglejusiems paaugliams arba namu seimininkems - serialu megejoms. Visa knyga - vieni budvardziai ir epitetai, viskas hiperbolizuota iki juoka keliancio didaktiskumo. Fabula visai skysta ir jokio susizavejimo nekelianti. Apie koki cia sedevra zmones kalba - nesuprantu. Pabandykim ivertinti blaiviai, t.y. palyginti su pripazinta klasika. Tada ir isaiskeja, kad si knyga tik rasinelis, tik sumauto svedo bandymas pragyventi is grafomanijos. Paralele su "Kvepalais": jis gime siuksliu konteineryje. Turejo zveriska uosle, todel tapo rasytoju. Parase ziauru romana apie mergaite nekalta ir ja nudobe. Arba is pradziu ja nudobe, o po to parase romana apie ja.
Gintas 2001-08-22 21:27:13
Ne visi paaugliai - apsisnargliave, kaip ir ne visos namu seimininkes - serialu megejos.
Gal pasistenkime formuluoti savo nuomone siek tiek mandagiau?
Lina Krutulyte 2001-08-22 22:06:12
Klodas nusisneki ir nejauti. Argumentuok! Kas konkreciai knygoje tau neitiko? Ar, tiksliau, ko neradai?
Justinas 2001-08-23 08:20:11
"tik sumauto svedo bandymas pragyventi is grafomanijos" - Patrick Suskind, mano žiniomis - vokietis, tai viena. Antra, jeigu tamsta, klodai, sugebėsi sukurti kūrinį apie šiukšlyną su tokia atmosfera ir kvapų realumu, kokia tvyro "Kvepaluose" - nulenksiu savo žilą galvą. O tai, kad Suskind yra pripažintas pasaulyje ir kritikų, ir skaitytojų, tau, aišku ne argumentas. Ar tik ne iš "Ore" būsi atlėkęs toks kietas? :)
shlyxtux 2001-08-23 10:27:00
klodai, gal gali sukonkretinti 'pripazhinta klasika'? Bo kol kas tavo zhinuteje vien tik skystas ir neargumentuotas neigimas, viskas pompastishka iki juoka kelianchio kategorishkumo. Tada ir paaaishkeja, kad shis komentaras tik niekingas pliurpalelis, sumauto pizhono bandymas suvaidinti mastanti zhmogu. >:-)
Gintas 2001-08-23 10:53:19
Vo kiek triuksmo gali sukelti vienas tipelis ilindes ir mestelejes pora nesamoniu. Gal ir man reix pabandyti? :)
shlyxtux 2001-08-23 14:42:15
Gintai, nieko tau neisheis. Tavo komentarai per daug logishki ir racionaloos --su tokiom savybem naturalus proto ribotumas yra beveik nesuvaidinamas. :)
saulis 2004-02-12 10:47:45
rasau darba apie XVI-XVIII a. kvepalu madas ir ju vartojimo specifika, noreciau suzinoti ar si knyga tam tiktu?!ar ten viskas pramanyta...jei kas netingesit parasykit man...!
nettro 2004-02-13 06:27:18
to saulis> Manau, kad didžioji dauguma dalykėlių ten pramanyta. Gal nepramanytas pats laikotarpis - jis buvo ir negali to paneigti. Tačiau iš tikrųjų kiek tos autentikos - mažai galiu spręsti.
Siūlau perskaityti tą knygą.
Ir nuspręsti pačiam.
Gal knyga neatitiks Jūsų darbo, bet bus geras būdas atsiplėšti nuo darbų ir atsipalaiduoti pernelyg daug nenukrypstant nuo temos.
Gedas 2004-02-13 07:04:21
Hm, o "Istorija parfumerii" skaitėt? Lyg ir nebloga, nors aš tik nuodų skyrių teperskaičiau...
Skaitytoja 2004-02-13 09:04:08
Dar galima pavartyti dvitomį "Aromaty i zapachi v kulture".
dogma 2004-11-09 20:09:46
norejau paklausti kokios kilmes autorius?
to saulis 2005-04-08 13:46:45
http://www.bankreferatov.ru/TMPFILES/16326/parfyumeriya_i_istoriya.doc

cia paziurek, yra naudingos tamstai informacijos
Ieva 2005-04-28 12:30:54
Na, nesutinku su tais, kurie "Kvepaluose" neranda "prasmes". Jeigu paieskosite, tikrai rasite:) Si knyga vienas ryskiausiu postmodernios literaturos pavyzdziu, butent todel daugeliui skaitytoju susidaro ispudis, kad kurinys paprasciausiai trivialus, bet zaisminga detektyvine istorija, orientuota i masini skoni, persmelkta intertekstualumo - ("daugkartinis teksto kodavimas, nuolatinis citatų žaismas, ankstesnių tekstų sankaupa, naujoviškas kartojimas to, kas jau kitų yra pasakyta"). Suskindas delioja mozaika is ivairiausiu literaturos kuriniu, sukuria daugybe aliuziju i ivarius personazus (pvz. Vilhelma Meisteri), cituoja klasikos kurinius (ypac Getes), ironizuoja, parodijuoja romantizmo epochos lieraturos vertybes ir t.t. Romanas yra daugiasluoksnis ir intelektualus, ka jame skaitytojas izvelgs, priklauso nuo to, kaip jis skaitys kurini, ir koks jo literaturinis bagazas:)Todel visiskai nesutinku su Klodo komentaru, kad tai pigus rasinelis, namu seimininkems:)Suskindas provokuoja, ir, manau, nenori butinai skaitytojui patikti:)
GiBa 2005-05-18 11:56:45
Isties persunkta kvapu knyga. Man visai patiko. P.Suskindas labai itaigiai aprasineja kvapus. Kai perskaiciau "Kvepalus", pasiemiau kita sio autoriaus knyga "Balandis", deja ji manes taip nesuzavejo.
skaiste 2005-06-30 18:22:44
pati slyksciausia bet idomiausia knyga...
skeptikė 2005-08-28 11:52:25
Matyt, pasaulis tikrai išsikraustė iš proto, jei tai - "šedevras".Pritariu tiems, kurie mano, kad ši knyga paaugliams ir nesusiformavusioms asmenybėms. Vienintelis privalumas - "lengvas" stilius ( dar neaišku, tai - rašytojo ar vertėjo nuopelnas). O viską apvainikuoja pabaiga - tokio marazmo nesusapnuosi...Geriau skaitykit Markesą ar Vonegutą
shlyxtux 2005-08-29 08:09:02
"Geriau skaitykit Markesą ar Vonegutą"

na, achioo bent uzh tai, kad ne Coelho...bee
Algina 2005-12-02 00:52:08
O man ta knyga labai patiko. Nors skaičiau prieš porą metų bet dar ir dabar išlieka tas buteliukų vaizdas, tie detalūs visako aprašymai...
Sechmet 2006-01-12 18:19:24
"Kvepalai" - viena iš dviejų, labiausiai mane sukrėtusių knygų. Manau, ji apie tamsiąją žmogaus pusę. Ją mes visi turime. Turbūt todėl, kai kuriems taip sunku skaityti šį kūrinį. Kaip jį priimat, taip manau žvelgiat ir į savo tamsiasias gelmes. Vieni apimti siaubo ir susižavėjimo, kiti pasišlykštėjimo, dar kiti - iš vis neigiantys tokios egzistavimą.
edita 2009-06-19 17:52:56

tikrai verta paskaityti,itaigiai parasyta.super

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.