Pierre Boulle „BEŽDŽIONIŲ PLANETA. GERASIS LEVIATANAS“

Autorius: Justinas Žilinskas
Data: 2001-09-26

cover Apie knygą: Pierre BoulleBEŽDŽIONIŲ PLANETA. GERASIS LEVIATANAS
Leidykla: Vyturys (1992)
Puslapių skaičius: 270

Būtų tiesiog nuodėmė nepasinaudoti proga ir šiuo metu, kai vos ne visi reklamos stendai mėlynuoja naujojo Timo Burtono filmo "Beždžionių planeta" plakatais, nepristatyti literatūros kūrinio, davusio pradžią ne tik šiai juostai, bet ir to paties pavadinimo filmui 1967 m. ir, berods, net trims jo tęsiniams.

…Žemiečių ekspedicija, atvykusi į Betelgeizės sistemos Sororos planetą, nustebo ir apstulbo: viskas būtų kaip Žemėje, yra net ir humanoidinių būtybių, biologiškai visiškai atitinkančių žmones, tik jos nekalba, nesijuokia, nesuvokia ir bijo visko, kas susiję su civilizacija: drabužių, technikos, daiktų. Kodėl? Ogi todėl, kad šioje planetoje intelektas atiduotas beždžionėms, tad į jų nelaisvę pakliuvusiam ir vieninteliam likusiam gyvam žemiečiui Ulisui Meru teks išlieti daug prakaito įrodinėjant, kad jis ne smirdantis žmogpadaris, o protą spinduliuojanti būtybė.

Tik visai neseniai teko sužinoti, kad Pierre Boulle (Pjeras Bulis), šios knygos autorius, buvo ne šiaip paprastas plunksnagraužys, bet ir Prancūzijos specialiųjų tarnybų agentas, japonų konclagerio kalinys, specialiųjų padalinių karys. Tačiau pasaulinę šlovę jis sau pelnė būtent šiuo romanu, kuris laikomas etapiniu mokslinės fantastikos kūriniu. Romanas, beje, buvo pradėtas rašyti Karibų krizės metais, kada išdidžioji homo sapiens civilizacija buvo bene arčiausiai susinaikinimo ribos, nors P. Bulis prognozavo ir kitokią, ne tokią žiaurią, bet tai pat liūdną baigtį. Tik nereikia manyti, kad knygos herojus prieš beždžiones kovos įprastu spec. dalinių karių ginklu, t.y. tiesiog ginklu. Ne, jam klius daug sunkesnis uždavinys - įtikinti, įrodyti, priversti, kad patikėtų, tuo, kas sunkiai įmanoma.

Kai kas šį romaną vadina socialine satyra, nors, mano manymu, jį tiksliau būtų vadinti modernia gyvuline pasaka, alegorija. Nemanau, kad autorius sau kėlė tikslą išjuokti žmogų ar kažkokius socialinius reiškinius, jis labiau skirtas gan tradicinėms civilizacijų tarpusavio supratimo problemoms, elementariam "visi skirtingi - visi lygūs" ar "gyvenk ir leisk gyventi" principų protegavimui. Beždžionės kūrinyje mažai kuo skiriasi nuo žmonių: vienos iš jų tokios pačios smalsios, kitos - aklos ir užsispyrusios, bet pakeisk veikėjus vietomis (t.y. pagrindiniu veikėju taptų protinga šimpanzė iš kitos planetos) - ir kūrinys ne tik nieko nepraras, bet ir beveik nepasikeis.

Antrasis kūrinys, esantis šiame leidinyje, "Gerasis Leviatanas", įspūdingumu tikrai atsilieka nuo pirmojo ir iš viso net nekvepia fantastika. Tai labai nelinksma ir pakankamai realistiška istorija apie "Greenpeace" tipo aktyvistų kovą su gamtos teršėjais ir vienu iš jų - milžinišku tanklaiviu "Gargantiua"…

Beje, tie, kas matė 1967 m. "Beždžionių planetos" pastatymą, galima sakyti, knygą beveik skaitė, tik nerasite joje pompastiškos finalinės scenos su Laisvės statula, o tie, kas matė tik šiųmetinį - gali drąsiai imti knygą į rankas, Timas Burtonas nedarė antrosios ekranizacijos, o tik paėmė bazinę idėją

Tikrai verta dėmesio

Komentarai

Foxas 2001-09-26 07:13:21
Knyga gera. Skaičiau n+1 kartą. Filmas .... nei viena ekranizacija nepatiko.
Rokaz 2001-09-26 20:28:00
Knyga gera, bet ne tokia gera kokia tikejaus, kad bus. Senosios ekranizacijos visiskai nepatiko [ SUDAS ]. Bet stai gerbiu Tim'a Burton'a . Jo "bezdzioniu planeta" pralenke mano lukescius. Filmui pasiskolinta buvo pati ideja.... ne scenarijus. Nuostabus filmas
Foxas 2001-09-28 09:13:51
Va čia ir yra bėda, kad režisierius ima idėją ir sukuria kažką naujo :S Bent jau opavadinimą galėjo kitokį parinkti.
Tadas 2001-09-28 23:33:47
Vertėtu pastebėti, kad šia puikia knyga užsibaigė apie dvidešimtį metų gyvavusi negausi, bet garbinga "Zenito" serija, apie kuria galima atsiliepti tik gerais žodžiais.
Dragonkiller 2001-11-02 06:46:13
Knyga rulezz!! O kas del Timo Burtono ekranizacijos - visiskai pritariu Foxui - galejo ir pavadinima perrasyti....
Justinas 2001-11-02 10:16:43
Ir vėl apie tą patį - na ne ekranizacija ten! Geriausiu atveju tai galima vadinti interpretacija, o apskritai - pasiskolinta bazinė idėja ir viskas.
K.i.b.e.r.i.s. 2003-03-06 16:07:12
Eiiiiii!!!!!! Kodel vertinmo skaleje si NUOStabi knyga, gerai musanti box per smegenis yvertinta tik ~5 balais?! Zmones, kam jus sitaip- rasot rulez, o balsuojat visai priesingai... Juk knyga tikrai verta demesio!
Lina Krutulyte 2003-03-06 19:07:46
del balsavimu zyzti tikrai neverta. kuo maziau kreipi i juos demesio, tuo jie objektyvesni. jei tik pasakai, kad va, nubalsavo teisingai, tuoj kas nors is skirtingu ip rezultata pervercia i kita puse.
K.i.b.e.r.i.s. 2003-03-12 13:09:11
Nu jo, cia as kazkaip tai isijauciau. :)
neurotikas 2003-03-15 19:04:16
Hmmm...idomu ka ta knyga norejo pasakyti pats rashytojas...Gal apie tai, kad reikia suprasti tuos, kurie yra kitokie, kitos rases ar pan...Nes pvz kazkada nustebau suzinojes kad Kiplingo "Mauglis" yra rasistine knygele :)))
Gashanatantra 2003-03-16 13:01:53
O gal rasytojas norejo romanu savo skaitytojams perduoti, kad jei duosi pakankamai laiko, erdves ir laisvos valios bezdzionems (arba kitos rases zmonems), tai jie isbujos po visa planeta ir atims valdzios vadeles is zmogaus (baltojo). Gal rasytojas buvo rasistas ir slaptus savo nuogastavimus isdeste knygoje? Kaip jumi tokia mintis, Neurotike?
neurotikas 2003-03-16 13:14:56
:)))))

Na jusu rasistiniai issishokimai Gasha nestebina...Tiesiog zmones, kurie neturi kuo pasigirti pradeda girtis savo odos spalva, tiki visokiais rasistiniais prietarais, kaltina del savo nesekmiu kitus ir pan. Nezinau, ka turejo galvoj rashytojas cia jo paties reiketu paklausti.
Beje, apie Musu-Jusu reikalus labai geras filmas - "American history X"
Gashanatantra 2003-03-16 18:16:18
Taip taip... :) Gal dar pasnekekim kaip i "Musu-Jusu" reikalus reaguoja Lietuvos skinai ir tarkim grupe "Diktatura"?
Beje, tai buvo ne rasistinis issisokimas, bet reagcija i tavo klausima kuriame padarei prielaida, kad rasytojas yra judejimo pries rasizma salininkas. As tiesiog pateikiau kitoki poziuri i tavo svaigimus.
Vaikas budamas skaiciau ta Maugli ir jokiu rasistiniu uzuominu nepastebejau, bet jei tu sakai, teks ja dar karteli perversti ir atidziau pasiziureti.
neurotikas 2003-03-16 21:18:54
Hehehe:P

Taigi ash ir dariau tik PRIELAIDA, kaip ir tamsta...Ka mane pats rashytojas neaisq, gal ir nieko nemane ta tema, o tiesiog rashe :)
Kas del "Mauglio" tai jei tu nesupranti alegoriju tai jau tavo problemos, ir skaitymas cia tau nepades:)))
Skinu poziuri ash puikiai zinau, bet ne visi taip mano kaip jie :P
Justinas 2003-03-17 12:14:04
Ne apie Mauglį gi kalba ir jo garbingą kelią, o apie jo autorių, patį Kiplingą - tai jo plunksnai priklauso garsusis eilėraštis "Baltasis žmogus". Toks įkvėptas rasizmas :)

Take up the White Man's burden--
Send forth the best ye breed--
Go, bind your sons to exile
To serve your captives' need;
To wait, in heavy harness,
On fluttered folk and wild--
Your new-caught sullen peoples,
Half devil and half child.
Tautinis Raimondas 2003-03-17 14:39:50
Is 21 amziaus poziciju tas eilerastis skaitosi daugiau ciniskai negu rasistiskai. Mol: tai ka geriausius savo vaikinus siusite i kitas salis aborigenu tvarkyti? Net ir epitetus galima interpretuoti ciniskai: Mol galvojate, kad tos pavergtos tautos velniai ir vaikai?

Aisku, Kiplingas tai galejo rasyti be pasleptos minties, t.y. is tikruju su rasistiniu poziuriu. Nuo to nepasislepsi. kaas Vis tiek jo kuryba puiki ir ja toliau verta skaityti, nepaisant rasytojo politiniu paziuru. O ir jo herojai geriau parodo kitu tautu zmoniu sugebejimus, nei rasytojo proklamacijos.

Kita didele diskusija, kad ir dabar yra tokiu, kurie galvoja kaip tame eilerastyje. Bet tai jau didelio ugnies musio tema. karstas
neurokitas 2003-03-18 23:00:51
Tu Raimondai didelis naivuolis jei manai kad dabar tokiu nera ir nebus :))))). Arba gyveni ten kur to nera bet tai labai ryshkiai nesitiki, nes dauguma vilniovsku turejo kontaktu su skinais. Nebent tamstele gyvenai kazkur vakrug da okolo ir nesidomejai realybe....
Naivuolis Raimondas 2003-03-19 14:32:01
Neurokitai (sic) - prasyciau atidziau skaityti zinutes. As niekur nerasiau, kad "dabar tokiu nera". Sutinku: yra. Tiesiog apie dabartinius rasistus (o taip pat nacionalistus, "baltojo zmogaus nastos nesejus" ir pan.) diskusija ilga, sudetinga, gresianti isaugti i fleima, ir, manau, nepriklausanti siam Skaityta skyreliui.
K.i.b.e.r.i.s. 2003-03-20 12:26:59
Gashanatantra!!! Ko tu ant "Diktaturos" varai?!!!!! Jo, skinai tai gaidziai , bet metalas yra rulezzz!!!
Gasha 2003-03-20 14:41:30
Raminkis K.i.b.e.r.i., greitas izvelgti to ko nera. Diktatura jega, skinai irgi neblogai :) Tad nesukaliok cia.
neurotikas 2003-03-20 17:41:06
K.i.b.e.r.i. shiaip ne visi skinai ura vienodi ir nereikia to suplakti i kruva. Yra pvz oi! arba red skinai( keletas egzemplioriu yra ir LT) kuriu paziuros kairiosios ir jie nazi-skinu prieshingybe. Be to pvz futbolo ultros ( shalikuochiu) irgi daznai isvaizda primena nazi-skinus taciau jiems ish esmes rupi tik "apgint spalvas" po varzybu :)))...Dar prideciau kad vakaruose( pas mus turbut ne) yra vadinamuju nazi-punk, t.y. naciu su punk shukuosenomis.
Kas del "Diktaturos" tai turbut jie yra vienintele LT nazi-skinu ir shiaip nacionalistu ideologine grupe.
K.i.b.e.r.i.s. 2003-03-26 08:47:00
Ehm... As cia "truputi" buvau uzsimiegojes kai rasiau. Diktatura nelabai metala tegroja... Blin, kaip as galejau parasyti kad Diktatura - metalas?!!!! Sorry, kad nusisnekejau!!! Jo, neurotike, buna visokiu skinu. Ir tarp metalistu pasitaiko debilu ir apskritai ju visur yra...
Zmogus 2003-10-17 15:01:10
Puiki knyga!!!Labai gerai parodo kuo gali dabar pavirsti visi tie gyviai(as ju jau dabar nevadinu zmonem) kurie yra tipo labai kruti mafijozai su raumenukais-diedai spintos.Bet uztat ju smegenys greit atrofuosis ir bus kaip sitoj knygoj parasyta-grazuoliai ir grazuoles tipo,bet visiskai buki,vat taip vat!!!O as tu siuolaikiniu bukagalviu ir nemegstu,kad taip ir butu jiems!!!
Klia 2003-10-20 15:05:16
sorius, bet na ir nusišnekėjai. kuo čia dėti kruti mafijozai ir buki gražuoliai?..
neurotikas 2003-10-20 22:56:29
jo Zmogus cia idomia teorija pavyste, neishgeres nesuprasi :)))
Zmogus 2003-10-21 17:36:49
Nenorit suprast ir nereikia,taciau sitie netrukus ir pavirs tokiais kaip toj knygoj,durnais grazuoliais,o tokie protingi zmones,pvz.kaip Einshteinas(juk jis nebuvo grauolis!) Bus tos protingosios bezdziones,taip kad ka renkasi visuomene siais laikais,tai tuo ir pavirs!!!
Čiučiundra 2003-10-22 06:05:11
O kuo pavirs gražūs ir protingi, bei negražūs ir buki? 11_confused
shlyxtux 2003-10-22 06:13:05
Ei, palik ramybej Ensteina! Labai simpatishkas ir zhavus seneliokas buvo.
Zmogus 2003-10-22 14:56:02
Man irgi Einshteinas labai simpatiskas,todel as ir akau,kad tokie jau superiniai modeliai grazuoliai niekada nebuna tokie protingi kaip mokslininkai,vat!!!
shlyxtux 2003-10-23 06:12:16
Nesaaaaamone. Taip gali sakyti tiktai visokios, pardon, bezhdzhiones, kurios kai pasizhioori veidrodin, tas ish siaubo skyla. Tai bent protu guodzhiasi -- dazhnai be pagrindo. kandus
Be to, jei shita diskusija skaito mokslininkai, tai jie turi teise ant taves, Zmogau, stipriai supykti -- tu gi faktishkai ishvadinai ju profesine grupe baidyklemis. zaliux
Zmogus 2003-10-23 12:20:24
Nu as pasakiau pagal save,man pvz kompimentas yra tik tas,kai kas nors giria del kokio nors mano poziurio,proto,vidaus,o ne isores.Todel as pagal save ir sakau jei kas pavadintu mokslininke ar filosofe,tai labai apsidziaugciau,o jei kas nors vadina kokia gelyte,katyte,grazute ar saulyte ar dar kokia nors grazuole,tai cia man yra IZEIDIMAS!!!Niekada nenorejau tokia durne but ir labai dziaugiuosi kad nesu!!!
shlyxtux 2003-10-23 12:56:03
...no comments, kap saka. zaliux
Valdas 2003-10-23 14:36:57
O kaip toks komplimentas: "ismintingoji kaliause"? :) Cia jau kitu krastutinumu kvepia - visisku isores atmetimu :)
neurotikas 2003-10-23 16:29:00
to Zmogus

Kazkas pagyre, kad nesi? :)...o jei pavadintu sakykim katyte filosofe, tai cia butu puse izeidimo?...hmmm...
super-ego 2003-10-24 16:10:51
kazkaip numaniau kad zhmogus - mergina..:)
lygiu teisiu gynejas 2003-10-24 17:01:19
taip taip, mergina - irgi zhmogus!
super-ego 2003-10-25 15:56:15
specialios rushies :) ty nevisada homo SAPIENS.
Zmogus 2003-10-25 16:43:30
Nu nu tu atsargiau cia!!!Neizeidinek,geriau apie savo proteli pirma pagalvok o po to snekek!!!O siaip tai yra ir dar toks vienas zodis is homo prasideda...Nu homo********........Galit bandyt spet ka reiskia... ;)))
Valdas 2003-10-27 06:07:21
Gal as klystu, bet tas zodis (kuri mano nuomone cia bando pasakyti zmogus) mokslineje kalboje gali but taikomas abieju lyciu zmonems)...
Ir is vis kas cia per izeidinejimu vakarelis?
shlyxtux 2003-10-27 08:13:54
Zhmogau, prieshdeliu 'homo' daug zhodzhiu prasideda: homogenishkas, homofonas...homofobas, irgi...vienzho, susidaro ispoodis, kad savo pageidautu komplimentu dar nelabai greit ishgirsi kandus
Zmogus 2003-10-27 15:54:43
Nu jau cia kazka tikrai nusisnekejot visai ne i tema...O as nieko cia neizidineju tik apie save kazkanorejau pasakyt,bet matau dabar kad neapsimoka...pvz.ka reiskia ruzava spalva?
Valdas 2003-10-28 07:40:37
visu pirma rožinė, ruzava - kitos kalbos įsibrovelis :).
Nieko nereiškia išskyrus spalvos pavadinimą.
Zmogus 2003-10-28 12:59:12
Ot ir neatspejai!!!Tai visai ne kitos kalbos zodis kuris nieko nereiskia,o kitos pakraipos spalva... ;D
Valdas 2003-10-28 13:57:21
Tai aš ir sakiau - spalvos pavadinimas. O koks kontekstas po ta spalva - tai jau aplinkybių reikalas.
Lisa 2004-02-13 17:44:52
niu knyga tikrai turi labai gilia minti, jei priverte jus tiek nutolti....:)

o siaip kiek prisimenu, tai labai netiketa pabaiga buvo ir knyga tikrai cool :)
Daniiiii 2004-02-20 16:55:56
Aga,pritariu Lisai.......
Kzkaip nuo bezdzioniu iki Enshteino.....
Nu bet bendrai turbut ne man suprast
:)
skaitytojas 2013-12-01 15:20:22

Man labai patiko gerasis leviatanas gal todel kad neskaiciau pirmos sio romano dalies. Bet knyga tikrai idomi ir verta demesio:).

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.