Umberto Eco „FUKO ŠVYTUOKLĖ“

Autorius: super-ego
Data: 2002-11-18

cover Apie knygą: Umberto EcoFUKO ŠVYTUOKLĖ
Leidykla: Tyto alba (1995)
Puslapių skaičius: 416

Ankstesnio Umberto Eco kūrinio ("Rožės vardas") apžvalgoje apie šį romaną pasakyta, kad tai - "viena geriausių visų laikų visų tautų knygų". Neabejodamas tam pritariu. Nemanau, kad apžvalgoje pavyks aprėpti visą kūrinį. Juolab, kad veikiausiai jo net nesuvokiau iki galo. Paliestų problemų ir siužeto sluoksnių neaprėpiama. Skaitant galima pajusti savo kailiu, ką gali rašytojo plunksna tokio kalibro intelektualo rankose.

"Fuko švytuoklė" pasirodė 1988 metais įsiverždama į literatūros pasaulį paslapties ir nerimo banga", - parašyta ant knygos nugarėlės. Niekas neapibūdins to nerimo, kuris po truputį didėdamas knygos pabaigoje virsta į paranojišką baimę. Pasakysiu tik, kad naktis baigus skaityti liko bemiegė.

Trys Milano intelektualai, ciniški, neurotiški, įžvalgūs, šiek tiek išpuikę dėl savo neaprėpiamo proto ir (deja) smalsūs. Trumpai tariant, tikri postmodernistai. Aplink siaučia aštuntojo dešimtmečio politinės aistros: kone kasdienės demonstracijos, barai, šurmuliuojantys nuo marksistų diskusijų. Tokia tų laikų Italija. Du solidžios leidyklos darbuotojai ir filosofijos studentas (tiesa, jau baigiantis studijas) įsipainioja į mistišką istoriją. Ir kai ji pagauna skaitytoją, ištrūkti neleis net sudėtingas romano tekstas (vietom labiau panašu ne į literatūros kūrinį, o į fizikos vadovėlį). Siužetas apima maždaug visas iš populiariausių pseudoezoterikos knygelių temų. Stounhedžas, Atlantida, grafas sen Žermenas, alchemija, Pietų Amerikos okultizmas, Kabala, rozenkreiceriai ir, aišku, tamplieriai. Todėl ir galima romaną vadinti ezoterikų biblija. U.E. supynęs visą šitą velniavą, užsitikrino populiarumą ypač tarp pastarųjų. Tačiau tai tikrai nėra pigu!

Skaitant trečią - ketvirtą kartą, kai emocijos šiek tiek aprimsta, gali įžvelgti ir kitų dalykų. Jau galima labiau įsigilinti į viduramžių politiką, Renesanso epochos mokslo humanistų veiklą ar religijų mišrainę Romos saulėlydžio laikais - ir tai tik keletas iš "daugelyje vietų išsklaidytų reikšmių". Čia E.U. panaudoja savo kaip mokslininko patirtį. Ir anaiptol nenuobodžiai, nors, kaip jau minejau, tai gana sunku suvirškinti.

Apie veikėjus. Autorius nepersistengė lįsdamas į herojų vidinį pasaulį. Bent ta tradicine forma. Charakteriai išryškėja dialoguose. Taip neapsakomai subtiliai: itališkas temperamentas, rafinuota ironija, intelektualios diskusijos… Ir tik per tai gali apčiuopti veikėjų vidaus fragmentus. Net Belbo neurozes išskaitysi tik tarp eilučių tuose kompiuterio diskeliuose. Umberto Eco paliko vietos ne tik jausti bet ir mąstyti.

Ką galėčiau pasakyti pabaigai? Skaitykit, kas dar neskaitė, nes knygos esmė neaprašoma. Kaip ir visų didžiausių šedevrų.

Visų laikų, visų tautų, visų snobų ir šiaip protingų žmonių knyga

Komentarai

Smalius 2002-11-06 14:51:56
Skaiciau po rozes vardo.Tuo metu buvau darbais apsikroves ir po kokio 50 puslapiu nusprendziau, kad reikia atidet sios knygos skaityma atostogoms,nes is ties,nebutu Eco,zenklu ivairiausiu begale, reikia didelio susikaupimo... Bet jauciu skaitydamas kaifuosiu...
soma 2002-11-08 12:05:18
Kiek pamenu, tai per daug joje prikista istoriniu faktu apie ta ordina - vietomis budavo labai nuobodu skaityti ir jie vargindavo. O siaip fabula tai man pasirode tikrai idomi.
Vinas 2002-11-09 21:57:16
gal kas zino kur ja nusipirkti?
Ema 2002-11-10 20:15:33
Mano istorines zinios pasirode tokios apgailetikos, kad net graudu. Sunkoka knyga.
super-ego 2002-11-11 14:44:33
Man rodos skaitydamas sita knyga suabejoji savo ziniom is visu sriciu...:)
super-ego 2002-11-11 14:48:26
ir sita redakcija, bukit gera, jeigu jau dabaiget tuos anonsus tai nuimkit ir sita...
Redakcija 2002-11-11 14:54:10
super-ego, nenuimsim, kadangi šios knygos apžvalga tikrai bus - tik duok laiko susimedžioti viršelį :) Kaip sakoma, "neprapadiot vaš skorbnyj trud" zaliux
Neo 2002-11-15 21:33:39
Redakcija,
jei reikia galiu nueit i biblioteka ir nuskenuot virsheli??
Redakcija 2002-11-16 08:02:39
Neo, ačiū už gerus norus - jau turim :)
super-ego 2002-11-27 18:07:58
Nejau nesulauksim nei vieno komentaro?
Z Justinas 2002-11-28 06:47:32
super-ego, neliūdėk, sunkiai gi komentuojama knyga. Mane tai labiausiai ten sužavėjo ASL (autorius-savomis-lėšomis) bei istorija apie trimito pirkimą, kaip žiauriai pažįstama :)
Keturi 2003-01-03 14:55:43
na kam neydomi ordino istorija(o daugumaj,manau,ji tikraj neydomi(; ),tas shioj knygoj atras tai apie ka che pakomiantawo Justinas - autorius savomis leshomis...(:

Dar labai fajnas paswordas - abulafija(:
gabriele 2003-04-10 13:16:55
zinai, sis kurinys is pradziu labai sunkiai skaitosi, po to tave suintriguoja paslaptimi, zada kazka atverti tavo "menkam" protui, o po to apgauna ir palieka tik tustuma ir suvokima, kad is tiesu jie nieko nezino, elgias aklai, iesko kazko ka prarado,kas vercia vytis kazkoki mirguliuojanti miraza. Man paliko gan slogus jausmas.. nors sunku butu paneigti kai kuriu faktu realuma ir atspindzius nudienoje. beje-istorinis fonas suzavejo-autorius namu darbus tikrai atliko :) tik... man skaitant ne tai svarbiausia... :) turbut kiekvienam savo :)
megejaz 2003-06-10 12:20:48
kazkaip neiskencxiau skaitydamas sia knyga ir meciau
super-ego 2003-06-10 19:05:30
tikiuos ne iki 20 psl. paskui stilius palengveja..
Electra 2003-06-11 10:20:13
Sia knyga skaitau jau antra karta ir planuoju dar pora kartu perskaityt. Mano nuomone knyga yra pakankamai sudetinga ir sunkokai parasyta, bet ji mane veza :). Jei lyginciau su Rozes vardu, tai Fuko svytuokle man labiau patiko
zucco 2003-06-25 13:10:32
Svytuokle, bent jau kol kas, laikyciau geriausiu Eco darbeliu... Sakyciau, kad jis ziauriai intelektualiai tyciojasi is tu paciu intelektualu:) Ieskot paslapties? Prasmes? Esmes? Spyga - jos paprasciausiai nera! Antra vertus, jeigu jokios pasleptos prasmes neegzistuoja, sitos Eco zinutes knygoje irgi nera. Postmodernistinis veidrodinis labirintas...
Mr. C 2003-06-27 13:51:44
Jei kas perskaitet knyga ir nebereikia, pirksiu.
lione 2003-07-02 18:10:27
Pritariu zucco pastebejimui apie postmoderna ir tuos dalykus apie reiskiniu esme. Tas prakeiktas postmodernas baigia uzgrauzt mane is vidaus ir negyvai. Siulau susirast sena straipsni kultūros baruose R.Rorty "privati ironija ir liberalioji viltis" tikiu kad daug kas paaiskes
Electra 2003-07-03 11:10:42
To Mr.C: Tokios knygos ne uz ka neparduociau :)
zzz 2003-10-03 16:54:47
kur galima nusipirkti FUKO SVYTUOKLE???!!!!
aleksas 2003-11-15 23:32:48
Kaune, centriniame knygyne guli salia "Rozes vardo".
Knyga, man labai patiko. Labiau uz "roze", Taciau "vakarykste diena" dar geresne. O ka manot apie"baudolina"?
Anonimas 2004-01-24 13:19:03
Nuostabesnio intelektualų išsidirbinėjimo kaip Fuko švytuoklėje nemačiau. Deja, finalas viską sustato į savas vietas. 100, o gal 1000 neįžvelgtų simbolių ir paslaptingų ryšių. Perskaičius antrą kartą, paiškėjo daugiau, bet ne viskas. Romanas vertas istorine, ezoterine, politine ir dar kažkiek prasmių. Sunku skaityti tik pirmą kartą, bet verta. Perskaitęs šią knygą, puoliau prie "Rožės vardo", bet romanai nepalyginami. Šį romaną perskaičiau per kelias dienas. Įdomus, tačiau ne itin suitrigavo palyginus su Švytuokle, kuriai skirčiau 10kart10 balu. Valio!
Dalyvis 2004-02-04 18:34:39
Gal kas jau perskaitete "Fuko svytuokle" ir galetumete, ta knyga parduoti, nes ir as noreciau ja paskaityti?..
pro šalį ėjau 2004-02-04 18:58:40
As jau perskaiciau - ir butent todel ne uz ka nepraduosiu. :)
Dalyvi, ar esate ka nors girdejes apie bibliotekas?
Adas 2004-02-21 13:58:40
Gera knyga. Po kokio mėnesio galima skaityti iš naujo ir vėl žavėtis. O Baudolino pabaigti niekaip nepajėgiau.
vaidas 2004-03-01 09:00:18
baudolino netik kad pabaigti bet ir pradeti nelabai imanoma
nettro 2004-03-01 14:18:48
to anonimas> Po "Fuko švytuoklės" geriau ne "Rožės vardą" skaityti, labiau tą dvasią pagauna "Vakarykštės dienos sala".
Man labai patiko viduramžiški moksliniai išvedžiojimai ir prietarai. Filosofijos ir fantazijos. Raciomnalumas ir kliedesiai taip persipynę, kad net ...imi ir pats patiki...
"Baudoline" perdaug nufantazuota. Truputį mažiau to mokslo, daugiau pramano. Juolab, kad iškart nuteikta, kad jis melagis.
arnas 2004-07-05 12:08:13
Nezinau. Vos prisiverciau pabaigti knyga. Man ji pasirode pilna autoriaus issidirbinejimu ir zaidimu. Panasiai kaip as parasyciau: stovi stalas ir kede. O dabar interpretuokit ir ieskokit zenklu kiek tik jums patinka (cia panasiai kaip is pacios knygos kur Alje isanalizuoja kiosko matavimus). Neidomu.
Aleksas 2004-07-23 17:23:48
Arnui. Stalo ir kėdės neužteks, kad galėtum kažką interpretuoti, reiks kažką daugiau parašyti. O dėl autoriaus išsidirbinėjimų tai kiekvienas mato tai koks pas jį sugedimo laipsnis. Linksmiau žiūrėk į gyvenimą tai žaidimus matysi už kiekvieno kampo.
magyla 2004-12-13 14:51:41
Pakartot, tai pakartojo leidimą, bet man asmeniškai labi nepatiko :( Tokią knygą dabar net rankose sunku išlaikyti 19_indifferent
Justinas 2004-12-14 05:40:14
Kas nepatiko, leidimas? Per sunkus nešiotis rankinuke? wink
magyla 2004-12-14 06:55:39
Justinai, tikrai taip. taip Rankinuke jau nebepasinešiosi amba
lione 2004-12-14 22:15:02
o man tokios dideles knygos visai patinka. solidziai prie lovos atrodo, o kai kur issitrauki tai visai zmones apakt gali. Kaip sakydavo vienas mano destytuvas - tokios knygos tinkamos net karo metais is lektuvu metyt.

O kad pakrtojo gerai, bo daug kas savo laiku dar per mazi buvo kad pirktu, o dabar jau kaip ir pats tas. Tokiu knygu niekada nebus per daug.
nettro 2004-12-15 09:44:29
Jei tik dėl prestižo (prie lovos pasidėti, žmones apakinti ar karo metu iš lėktuvo mėtyti), tam geriau tiktų enciklopedijas su savimi nešiotis...
lione 2004-12-15 20:45:23
Sorry, tikrai ne ta omeny turejau. Yra knygu kurios nors kaip skuduriukai, bet vis tiek nors prie zaisdos dek. O naujas Fuko leidimas, naujas rozes vardo leidimas, sinuhe, ir kiti man irgi savotiska ispudi sukelia vien savo atrodymu. Pagarba kazkokia (tipo kaip tiek daug ir taip gerai parasyt). Nzn ar suprantama kam...
Smile:D 2004-12-22 19:56:27
O... Patikek suprantama :) :) :)
Monoceros 2004-12-30 20:17:29
Kuo vaikas mažesnis,[kvailesnis],tuo raidės didesnės prieš nosį.Auga vaikas - didėja supratimas - mažėja raidės.
Kuo žmonija tolyt rieda,tuo raides didina ir tarpus tarp raidžių.Kam to reikia,po velnių,negi negaila medžių???Išsityčiojimas iš knygos:)
O dėl Eco ,tai Rožės vardas nuostabus,taip užbūrė,kad iki šiol jaučiu viduramžių dvasią.;)
Ant stalo guli naujo leidimo Fuko švytuoklė.Kaip gerai.
Suspiria 2005-02-01 12:53:52
Neabejotinai geriausia, fantastiskiausia, nuostabiausia mano skaityta knyga. Pervariau gal 5 kartus ir vis randu ka nors nauja.
lione 2005-02-01 21:17:31
Vel prie jos griztu ir vel kaifuoju. Ypac gerai atgaivina po siaip visokio skaitalo.

Pagalvojau, kad zmogu, kuris ja sugebetu perskaityt per para (niekam to nelinkeciau), knyga isvestu is proto. Imtum ir patiketum, kad pasaulis - velniavos meistru darbas. O ar gi yra ne taip???
Donatas 2005-03-11 13:55:26
Ieskau nusipirkti nauja ar skaityta, bet nesuskaityta U. Eco "Vakarykstes dienos sala".
ilusion 2005-03-17 09:46:10
labaij jau kvepia snobishkumu:)
paprastam mirtingajam - daug prienamesnis Da Vinchio Kodas: ir apie tuos pachius dalykus, ir dar kox stilius, ne taij kad kalbos kratinys, kurio sudetingumas uzhmusha skaitymo malonuma..
Justinas 2005-03-17 10:02:01
ilusion, pritariu - "Da Vinčio Kodo" ir kalba, ir vertimas - tikras kratinys ir bestilybė :)
ilusion 2005-03-17 10:07:12
Justinas:na, reik skaityt originalo kalba:)
lione 2005-03-22 08:12:03
to ilusion:

Man tai U.Eco kvepia realiu nesuvaidintu intelektualumu. Aiskus ir puikus faktai, gudriai suristi ir be didaktikos bei banalybiu kaip "Da Vincio kode". O stilius IMHO ir gi puikus sunkokas bet tuo ir itraukiantis, uzburiantis.
shlyxtux 2005-03-22 09:57:27
ilusion: skaichiau Da Vinci originalo kalba. Geriausias dalykas, ka galiu pasakyt, kad knyga suveike kaip stiproos migdomieji. O "Fuko shvytuokle", nepaisant uzhsuktu sakiniu, permusha Browna visame kame. Netgi grynai nuotykine prasme. :P
ilusion 2005-03-22 13:00:10
shlyxtux:skonio reikalas:)
paskaityk Prisukama apelsina-english:)super
Vyga 2005-12-12 17:09:09
Nuostabi intelektualų knyga. Ji priverčia skaitytoją nugrimzti į neapsakomų paslapčių psaulį. Tai knyga, kurią galima skaityti ir gerėtis jos nepaiškinama trauka...Ji verta protingo skaitytojo minties.
Kablys 2005-12-13 09:52:26
"kalbos kratinys, kurio sudetingumas uzhmusha skaitymo malonuma.. "

dažnai verta skaityti knygą vien tam, kad pramankštintum snegenis - o skaitymo malonumas dėl to tik didėja. "fuko švytuoklė", imho, tinka vos ne bet kokiam skaitytojui - galima nekreipti dėmesio į visus intelektualizmus ir domėtis tik siužetu ir sąmokslo teorijom (kas patenkina dažną skaitytoją; tinkamas tokios knygos pavyzdys - garsusis "da vinčio kodas" :)), o galima gilintis dar ir į jau minėtus intelektualizmus. kaifas, tiesą sakant, kai perlipi visus painumus, sunkumus ir visa kita, kuo kaltinamas umberto eco bei jo romanai. ir visai nesvarbu, kad kiekvieną kartą paėmus "fuko švytuoklę", tenka per kliūtis laipioti vis iš naujo... :) malonumo tai niekada negadina.
Dalius 2005-06-27 10:38:17
Parduodu beveik nauja, nuostabiaja U.Eco "Fuko svytuokle". 20Lt, Vilniuje, tel.:862060176
Justinas agentas 2005-06-27 18:16:25
Nupirkta, niam tsakant 6_tongue
agento darbdavys 2005-06-28 06:52:12
Achiu, tsakant :)
al 2005-06-28 11:41:28
uz 20 litu22_yikes...pavelavau tsakant18_crazyo ko taip staigiai beveik nauja papigiai pardavet,idomu?
shlyxtux 2005-06-28 18:59:12
Aha, matyt, kazhkas su ja negerai. Uzhkeikta kaip nors. Pvz., po 17 puslapiu pavirsta i "Da Vinci Koda". ;)
al 2005-06-28 20:14:54
pati sakei,kad atvirksciai :)(cia apie tai,kas i ka pavirsta)
varnalesha 2005-07-08 17:58:42
gal kas esat girdeje apie paaiskinamaji zodyna 'fuko svytuoklei'? pvz gal nutuokiat kur jo ieskoti - koks autorius - kokia kalba...
baltasbatas 2005-07-12 11:22:15
yra.rusu kalba.autoriai,berods,keli.gali ja gauti gedo prospekte(knygynas-vaga) - antrame aukste (uzsienio knygu skyriuj), arba zveryne rusu knygyne(vaziuoti troliu islipti zveryne,stoteleje prie automobiliu sustojimo aiksteles). leidimas baltas su kazkokio skrituliu per vidury,kaina matyt per 20lt
Lisa 2005-07-12 14:19:13
ne tik kad tokio storumo knyga visur reikejo tampytis, bet ir ne ka plonesni tarptautiniu zodziu zodyna ;) man labiausiai patiko ju kuriamas Lyginamosios beprasmybes fakultetas... ypatingai morzes morfemika... tikrai stociau, jei kas toki isteigtu ;) jau vien Mechanine avunkulogratuliacija, kuri moko, kaip konstruoti masinas, skirtas pasisveikinti su teta, ko verta.. saldainiukas, o ne knyga... bet pajutau, kaip autorius tyciojasi is to, ka iki siol buvau linkusi vadinti savo intelektu... dar patiko "ma gavte la nata" - sekmingai pritaikiau snekamojoj kalboj...
nettro 2005-07-13 08:28:17
lisai>
jei pajutai, kad tyčiojasi, teks linktim ir pervadinti...:)
nuo kito upės kranto alų gerdamas 2006-01-02 08:35:16
as ir linkstu =] tik po ranka neturiu sinonimu zodyno ir nesugalvoju atitikmens =P
maya 2005-07-19 08:49:48
tiesiog mano megstamiausia knyga.
Danas 2005-09-05 11:33:49
Nemanau kad ten kiekviena zodi, kurio reiksmes labai abejotinos ir reikia suprast. Perskaiciau dar tik 150psl, bet jau kazkaip man svieciasi pabaiga, abstrakti ji, bet speju kad visi tie zodziu kratiniai, rasomi knygoje atspindi ta pirma apmastyma apei dievo vardus. Ypac man tai sukele "itarima" skaitant tas trumpas izangeles pries kiekviena skyriu...Nezinau, gal cia bukas baisiai pasirodysiu savo sapalionemis
Lisa 2005-09-05 15:35:34
na gal ir ne kiekviena zodi reikia suprast, bet pvz be zodyno nebuciau supratusi zodzio "morfemika", o "morzes morfemika" vienas geriausiu momentu knygoje =]
Anonimas_ 2007-08-22 18:26:01
Pakomentuokit,kolegos,kuo ji nuo „Davinčio kodo“ skiriasi.Man pasirodė,kad tas pats.Tik gal „Fuko švytuoklė“ kiek snobiškesnė.Bet šiaip nuobodumas,dirbtinumas ir pompastiškumas neapsakomas.Bent man taip pasirodė.
Bangis 2007-08-23 03:51:49
Nučiadabarkas? "Fuko švytuoklė" ir "Da Vinčio kodas" - tas pats? Neįdėmiai skaitėte Eco. "Fuko švytuoklė" - tai tyčiojamasis iš "Da Vinčio kodo" (ne kaipo knygos, o kaipo reiškinio). :)
Skaitytojas 2007-11-15 08:06:56
Zinot, seniai kazka panasaus skaiciau.
Kazkas tokio: fantastiska erudicija, klaikiai didelis ziniu bagazas ir viskas pateikta taip, kad sedi ir skaitai issiziojes: SUPER!
vakar skaiciau iki 2.30 nakties, kol akys sulipo galutinai. Sivakar tesiu toliau.
Patrė 2009-04-08 18:54:38

Iš štų knygų, kurias reikia perskaityti

LOKYS 2009-05-31 20:22:16

Knyga kuri skaitoma kelis kart nepraranda žavesio

indira 2009-08-01 20:02:12

man tai labai patiko,paskaitykit dar michael bradley kas valdo pasauli.,jei patinka dokumentika,arba jezaus seimos kapas

jurate 2009-10-03 18:51:49

o kaip del "butterfly and the diving bell"?as ja taip pat priskirciau prie xxa.sedevru

formos 2011-01-05 11:02:26

cia tiems kurie klausia apie skirtumus del da vincio kodo ir fuko svytuokles (angliskai tikiuosi suprantate)

Asked whether he had read the Brown novel, Eco replied:

I was obliged to read it because everybody was asking me about it. My answer is that Dan Brown is one of the characters in my novel Foucault’s Pendulum, which is about people who start believing in occult stuff.
- But you yourself seem interested in the kabbalah, alchemy and other occult practices explored in the novel.
No. In Foucault’s Pendulum I wrote the grotesque representation of these kind of people. So Dan Brown is one of my creatures.

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.