Umberto Eco „ROŽĖS VARDAS“

Autorius: Justinas Žilinskas
Data: 2001-04-12

cover Apie knygą: Umberto EcoROŽĖS VARDAS
Leidykla: Tyto alba (2001)
ISBN: 9986162017

Yra keletas knygų, kurias perskaičius pasidaro labai liūdna, kad to, kas ten aprašyta - niekad nebuvo, kad niekada negalėsi nuvykti į vietas, kur vyko veiksmas, kad tai - tik kūrėjo fantazijos vaisius.

Labai gerai atsimenu šį jausmą, užplūdusį verčiant paskutinius "Rožės vardo" lapus, kai pasakotojas Adsas sugrįžta į sudegusio vienuolyno griuvėsius. Atsimenu visą tą gailestį, užplūdusį dėl prarastos neįkainojamos bibliotekos, o tikriausiai - dėl niekad nebesugrįšiančių dienų, kai būta taip velniškai ir nuostabiai jauno… Tikriausiai tai pats didžiausias skaitytojo įvertinimas autoriui - patikėti ir susilieti su tuo, kas parašyta.

Umberto Eco (g. 1932) - ne tik rašytojas. Tiksliau, pirmiausia jis yra ne rašytojas, o mokslininkas, Bolonijos universiteto semiotikos profesorius, istorikas, filosofas, literatūros kritikas. Tačiau iki 1980 m. jo vardą žinojo tik intelektualai, o po 1980 m. - sužinojo visas pasaulis, nes pasirodė "Rožės vardas" - istorinis filosofinis detektyvinis romanas (taip, detektyvinis, juk vienas iš alternatyvių planuotų pavadinimų buvo "Nusikaltimų vienuolynas"!). Be abejo, pirmiausia romaną perskaitė intelektualai, tie, kam Eco vardas jau buvo girdėtas. Perskaitė ir… liko apšalę, po to ėmė nesustodami taškytis seilėmis ir neužsičiaupdami girti, tad netrukus "Rožės vardą" skaitė visas pasaulis visomis kalbomis - ir intelektualai, ir snobai, ir tiesiog kokybiškų skaitinių mėgėjai.

Taigi, romanas - tai keturioliktame amžiuje gyvenusio vienuolio Adso prisiminimai apie 1327 m. kraupokus nutikimus viename Italijos vienuolyne, kur jis atsiduria kartu su vienuoliu pranciškonu Viljamu iš Baskervilio (vietovės sutapimas su kitu visuotinai žinomu kūriniu, įtariu, neatsitiktinis - tai labai Eco stilius…). Netrukus vienuolyne prasideda keistos mirtys - vienas vienuolis iškrenta pro langą, kitas - įkrenta į kubilą, trečias, ketvirtas… Norom - nenorom sumanusis brolis Viljamas įsitraukia į paslaptingo žudiko paiešką, o jo raštininkas ir pagalbininkas, novicijus Adsas iš Melno, viską menasi, kad sulaukęs senatvės galėtų aprašyti. Tačiau detektyvinė istorija nuveda visai ne ten, kur galima tikėtis…

Romanas labai daugiasluoksnis. Lengviausia jame rasti Šerloko Holmso vertą detektyvinę intrigą (deja, beveik vien ji beliko 1986 m. pastatytoje Jean-Jeacques Annaud romano ekranizacijoje), galima žavėtis detaliu vėlyvųjų viduramžių vienuolių buities atkūrimu, o galima nardyti po herojų filosofijas, knistis verčiant lotyniškus posakius, šifruoti metaforas. Vienintelis momentas, kuris man truputį kliuvo šiame kūrinyje - tai šiek tiek per daug švietimo amžiaus didaktikos herojų pokalbiuose, kai jaučiasi, kad autorius nori supriešinti "naujų laikų" brolį Viljamą su "senųjų laikų" tamsuoliais vienuoliais. Bet kas aš toks, kad kritikuočiau Eco? Ir visgi, žinokite, kad "Rožės vardas" tebuvo nuostabi pradžia, po to sekė "Fuko švytuoklė" - viena iš geriausių visų laikų visų tautų knygų, bet apie ją - kitą sykį.

P.S. Beje, tik ką "Tyto alba" perleido "Rožės vardą", tad siūlau nieko nelaukti...

ŠEDEVRAS

Komentarai

Tomas 2001-05-18 08:17:38
Sutinku- sedevras, be jokios abejones. Jau vien pamastymai apie dieva ir velnia, einantys per visa knyga, ko verti. Ir is viso, visiems krikscioniskos kulturos erdves zmonems verta paskaityti- minties, kad dievas irgi megsta juoktis pamirsti negalima, nes kitaip galima tapti panasiu i godotinaji Jorge. Is tiesu, romanas labai daugiaplanis, ir visi kas megsta knyga ras joje ka nors sau mielo, idomaus ir patrauklaus. O daugiausia- siurpinancio...
Justinas 2001-05-18 17:31:33
Pasakyti, kad sioje knygoje "daugiausia - siurpinancio" tai... hmm... na, tarkim, netikslu. Shiurpo ten nedaug ir jis labai tikslingas, bet tikrai nera pagrindinis dalykas. Eco - tai ne Kingas :-/ (na dabar man tai bus nuo siaubo gerbeju..)
Lina Krutulyte 2001-05-19 23:41:10
Taip! O Kingas - tai ne Eco :) Kinga kur kas lengviau ir netgi maloniau skaityti, tik ne visi megsta tai, kas lengvai prieinama. Eco skaitymo visas malonumas - kai baigi skaityti ir pagalvoji, kad is tos maisaties vis dar kazka prisimeni ir gal net supranti.
Tomas 2001-05-21 07:41:53
Kodelgi ne siurpinancio? Argi nebaisi mintis, kad baznycia, turejusi skleisti sviesa ir meile, issigime (o knygoje vaizduojamas butent toks issigimimas) i monstra, persekiojanti bet kokia kitokia baznytine minti, ir net dar pritaikyta tos dienos politinei situacijai. Pasaulis, kuriame vienuoliai gyvena tik melsdamiesi, giedodami, o kartu ir regzdami intrigas man pasirode labai jau siurpulingas. Visa laika tvyro nelaimes nuojauta... Nemanykit, kad as Eco knygoje pamaciau tik detektyva ar kokius siaubo elementus, nors ju ten tikrai yra. Dabar ir mane siaubo gerbejai gales kalti prie kryziaus, nes pasakysiu, kad Kingas, nors ir labai gerai raso- tik laisvalaikio skaitymams, o Eco, tikrai, sutinku su anksciau rasiusiais- visiems, kurie netingi mastyti, kurie patys megsgta knygose susirasti sau idomiu, priimtinu minciu, tiems, kurie megsta galvoti.
Lina Krutulyte 2001-05-27 22:09:10
Bent jau mane Eco pasiurpino ne baznycios issigimimu (kam rupi ta baznycia), o idomiais budais pribaigti vargsus vienuolius.
zvierius 2005-10-22 23:03:45
Na ir stebinate mane :( Vienam baznycia baisi, kitam - kaip vienuolius galabija. O man pirmiausia sioje knygoje veze atmosfera ir intelektualiniai zaidimai, Adso charakterio raida...
shlyxtux 2001-05-28 15:34:39
taigi chia Justinskai labai gerai -- kiekvienas zhmogas knygoje randa kazhka sau. O shitai, IMHO, yra vienas ish tikro shedervo pozhymiu ;-)
Lina Krutulyte 2001-05-29 10:13:54
As skaiciau "Rozes varda", kai man buvo 11 metu, tai gal nelabai ir iziurejau ten kazkokius intelektualinius zaidimus. Tai, kad knyga gali skaityti vaikai, mano manymu, irgi sedevro pozymis.
sesulia 2005-10-24 08:49:33
Puikiai niaujames, o is esmes visai vienas su kitu sutinkam- tai sedevras, ir pridurti daugiau kaip ir nera ko.
Lina Krutulyte 2001-05-30 21:59:22
Tomai, tu maziau teisejauk, daugiau dalyvauk diskusijoje :) Ar neturi ka pasakyt?
zalte 2001-06-03 15:54:03
U.Eco saunuolis.:-)Ir dar kaip reta. Patiko jo knyga, nes daug paslapties ir gan idomi simbolika. Stebina sugebejimas kurti veiksma tame laikotarpyje, kuriame negyvena - labai tikroviskas vaizdas. Reiksmingu detaliu kaita ir nezymus pastebejimai sukuria "itraukiancia" atmosfera.:-) Sekmes skaitant!
uma 2001-08-17 08:51:47
pridesiu - pradejau skaityt (nes buvau nemazha puikiu atsiliepimu girdejusi) bet po keleto puslapiu man shi knyga labai nu si bo do. Matyt ne laiku paemiau ;)
Lina Krutulyte 2001-08-19 20:20:47
O cia ne pramoginis skaitalas, kaip bebutu gaila, o knyga su uzmoju. Siulyciau pries skaitant isikalbeti sau, kad ziauriai domiesi viduramziu istorija, tada kazkaip lengviau.
Patrė 2009-04-08 19:40:44

Eco niekada nebuvo nuvylęs

Cekuole:) 2009-06-16 22:38:59

pats nuostabiausias budas suprasti ka UE raso, tai tikrinti faktus datas, vietovardzius ir net pacius personazus enciklopedijose,zinynuose,galu gale internete kurnors vikipedijoj.. ir tuomet kai suvoki jog tai vyko arba galejo vykti istikruju, o juolab aprasoma taip gyvai ir tikroviskai, kuomet imi suvokti simboliu prasme,ismoksti skaityt tarp eiluciu, vat jau tada ir supranti  kodel taip daug kas drista pasakyt kad pats Umberto yra savotiskas SEDEVRAS

Anonimas 2012-03-19 16:23:00

Man labai patiko Umberto Eko knyga, nes daug paslapties ir gan įdomi simbolika. Stebina sugebejimas kurti veiksmą tame laikotarpyje, kuriame negyvenu - labai tikroviškas vaizdas. Reikšmingų detalių kaita ir nežymus pastebejimai sukuria "itraukiančią" atmosfera.

Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.