Viktor Suvorov „AKVARIUMAS“

Autorius: Justinas Žilinskas
Data: 2003-01-21

cover Apie knygą: Виктор СуворовAkvarium
Leidykla: EKSMO (2005)

Kas toks yra Viktoras Suvorovas ir kodėl vieni jį labai mėgsta, o kiti ne - nesikartosiu, apie tai galite truputį pasiskaityti kitų jo knygų - "Išvaduotojas", "Apsivalymas" apžvalgose. Pasakysiu tik tiek, kad man labai keista, jog "Akvariumas" - tai dar viena, mano kuklia nuomone, geriausia V. Suvorovo knyga, kuri iki šiol lietuviškai buvo pasirodžiusi tik kažkada labai seniai - "Lietuvos aido" puslapiuose. O juk knyga velniškai įdomi - ne kiekvieną dieną šnipas - dezertyras išleidžia memuarus apie tai, kaip jis nuo paprasto kareivuko tapo elitinės žvalgybos tarnybos - GRU (Glavnoe Razvedyvatel'noe Upravlenie, SSRS karo žvalgyba) - rezidentu…

"Akvariumas", vos pasirodęs, be abejo, sukėlė skandalą - anot pačio autoriaus, kas įeina į Akvariumą (taip vadinama GRU) tas išeina tik vienu keliu - per kaminą. Tik galima išeiti "s počestiami" arba taip, kaip būsimasis akvariumietis mato begarsiame filme - atmerktomis iš baimės akimis, viela priraišiotam prie neštuvų, suglamžytu kostiumu - tiesiai į raudoną krosnį… Gi Suvorovas drįso čiuožti į Vakarus nelaukęs kamino - kalbama, kad "Akvariume" jis netgi atskleidė aibę tarnybos, karinių ir valstybinių paslapčių (už tai - BK straipsnis "Tėvynės išdavimas", mirties nuosprendis), o veikėju prototipais naudojo realiai egzistuojančius asmenis, kartais net nekeitė jų pavardžių… Žinoma, sunku pasakyti - ar tai reklamos triukai, ar tikros žinios, bet kai tai rašo ne pats autorius, o jo kritikai (prieš porą metų pasirodė anti-leidinys "Akvariumas-2" - apie tikrąją GRU prigimtį ir didvyriškumą) - verta susimąstyti, galgi "Akvariume" ne tiek mažai tiesos?

Taigi, dar kartą - apie ką knyga? Apie vaikiną, kuris panoro tapti dideliu žmogumi. Kaip jis nuo paprasto karininko, vadovavusio tankų daliniui, tapo SPECNAZo diversantu, o vėliau - šnipu. Kaip jis mokėsi būti diversantu, mokėsi būti šnipu, kaip jis pradėjo nuo žemiausios šnipų grandinės - "aprūpinimo", kaip užlipo iki savarankiško šnipo ir kaip spruko iš šnipų valstybės. Daug detalių - kai kurių nelabai įtikėtinų (pvz., povandeninio ryšio technologijos). Daug psichologijos ir žmonių (generolo Kravcovo, Vitios draugų linijos). Daug įdomių pastebėjimų - pvz., apie balandžius, apie žmogaus prigimtį, apie šnipo duoną kasdieninę. Jokių smegenis temdančių džeimsbondiškų triukų, o jeigu ir triukai - artimi tikrovei… Pvz., ar žinote, kaip reikia šokti iš traukinio? Kodėl žuvo bat'ka Machno? Kaip su dviem pieštukais efektyviai kankinti pagautą šnipą? Kas yra "palaimintoji mirtis"? Kaip VFR fermeriai stiprino SSRS gynybinę galią? Kaip parduoti arbūzus? Na, ir, pagaliau, kaip paprastai verbuojami agentai naudojantis spaudos laisve? Kodėl gi SSRS agentai, pradėję dirbti užsienyje, masiškai nepalikdavo darbo liaudies žemės… Pavartykite, paieškokite atsakymų - tikriausiai nenusivilsite.

Kuo ypač paperka šie memuarai, jeigu tai galima vadinti memuaristika? Vėl gi - ankstyvojo Suvorovo nepretenzingumu. Čia autorius nenori įkyriai įsiūlyti savo tiesos, čia jis pasakoja - nepaprastai patraukliai, labai įdomiai. Sunku pasakyti, kiek čia Tiesos didžiaja raide, bet patikėti labai lengva. Neatrodo nei ta diversantų ir šnipų rengimo sistema išgalvota, nei operacijos netikros, nors ar man spręsti…

Beje, tik ką pamačiau, kad pasirodė nauja knyga - šįsyk apie maršalą G. Žukovą. Apie šią asmenybę V. Suvorovas jau šiek tiek rašė, matyt, dabar "pavarys per visą ritę" - lauksim.

Na, o labai norintys pasiskaityti sovietų šnipo atsiminimus gali tai padaryti ir Internete

Velniškai įdomu!

Komentarai

shlyxtux 2003-01-21 18:10:59
Man isimine momentelis, kaip tarybiniai shnipai pirko technologijas parodose: su begaline pompa ir taaaaip jau paslaptingai. O kai dabar pagalvoji, tai tokie sanderiai ish tu 'vakariechiu kapitalistu' puses nebuvo nieko amoralaus, o paprasta komercija. Koks skirtumas, kam parduoti mikroschema arba dezhute. Bele gerai moketu zaliux
Z Justinas 2003-01-21 20:40:03
O man dar labai patiko tankų atakos vaizdelis. Retai tokią meilę technikai ir naikinimui rasi, brrrr... tuojtave
igriuva 2003-01-22 10:20:08
o man dar labai patiko posakis 'pavarys per visą ritę'...
Tomas S, 2003-01-22 10:45:21
Igriuvai- va čia ir matyti didysis rusų liežuvis- kai išverti iš jojo tiesiogiai, tai taip linksma ir skaityti.
Krekas 2003-01-22 12:28:29
Klausimux skaičiusiems ne tik Suvorovo dokumentines (pavadinkim jas taip) knygas (a la Diena M, Savižudybė ir kt.), bet ir romanus (pvz., Kontrolė): kiek pastaruose yra išmislo, kiek tikrovės? "Paskutinė respublika", "Diena M", "Pergalės šešėlis" (rusiškai "Tenj pobedy" skamba geriau) ir panašios padarė įspūdį, tačiau bijau susidaryti klaisingą nuomonę, jeigu skaitysiu Suvorovo romanus (kiek supratau juose yra tik vienas iš požiūrių, kaip galėjo būti, o ne faktai). Ką pasakys istorikai ir jiems prijaučiantys?
igr 2003-01-22 15:48:30
tomuk, puikiai matau, kas ish ko ishversta, bet tai nereishkia, kad toks posakis man gerai skamba.
shlyxtux 2003-01-22 17:06:29
Ir visgi ne taip ir gerai matai, igriuva, jeigu kabuchiu aplink 'rite' nepastebejai. O kam fraze/posakis imamas i kabutes, turboot tokiam protingam aishkinti nereikia, a? zaliux
Gedas 2003-01-22 17:14:15
Man asmeniškai Suvorovas kaip autorius baigiasi ten, kur jis prasideda kaip literatūrinis kūrėjas, taigi, "Pergalės šešėlio" net neskaičiau. O va Suvorovo istorija - kitas dalykas, čia jam už daugelį dalykų verta kone medalį prisegti.
Z Justinas 2003-01-22 18:43:57
Na, nors mėginau skaityti tiktai "Kontrolę", bet kaip romanas tai tikrai pasirodė labai ne koks. Net nepalyginamas su "Akvariumu", dabar, kai perskaičiau jį antrą kartą, esu nustebęs, kad ši knyga stipri ir literatūros požiūriu.

O šiaip istorikai, net ir Lietuvos, į Suvorovą ir jo teorijas žiūri kreivai... 21_irked
Gedas 2003-01-22 19:10:44
Tegul paneigia, o tada žiūri. Ne visoms jo teorijoms ir aš pritariu. Bet tik po Suvorovo "atradimų" Rusijoje pradėjo pagaliau išsivaduoti iš savo nepilnavertiškumo kompleksų tėvyninės II pasaulinio karo ginkluotės atžvilgiu. O ko verta vien Suvorovo teorija apie II pasaulinio karo pradžią bei Stalino kėslus!
Langas 2003-03-11 16:52:59
Akvariumas - vos ne vadovėlis diversantams. Yra neblogų praktinių patarimų.
qlwerstux 2003-04-27 17:43:28
Justinui, o kiek jau tu tų istorikų nuomonių esi girdejes? imho, ir kreivai bežiūrinčių ir nekreivai po lygiai maždaug visam pasauly gautusi (na neskaitant Rusijos - ten koks dešimtadalis musėt pozityviai priima)
Gedas 2003-04-27 20:07:09
Daugelis dalykų juk priklauso tik nuo požiūrio taško - tą puikiai iliustruoja Suvorovo aprašytas požiūris į sovietų-suomių karą, kuris, esą, parodė ne sovietų armijos silpnybę (tiek nuostolių ir tąsymosi su tokia maža šalimi), kiek stiprybę - kone neįmanomomis sąlygomis paėmė daugelį metų suomių statytą įtvirtinimų liniją.
nikuu 2003-05-01 13:31:43
To: Krekas
Mano manymu Suvorovas dokumentinėse knygose išdėsto tai, ką įmanoma įrodyti, o romanuose tai, ką nujautė, bet konkrečiais dokumentais ir skaičiais pagrįsti negalėjo. Aš ne istorikas, bet mano nuomonė anyway tokia:)
zvierius 2004-01-06 03:36:09
to Gedas: kuo cia detas poziurio taskas? vietnamas irgi mazesnis ir uz rusyna, ir uz amerikonus. o be to, ar bandei kada nors speige (~30 - 40) ka nors padoraus nuveikti?
o vertetu... va tada ir galesi tauzyt apie didelius ir mazus karo zygius i "kazkokia tai suomija"...
et, neraukia zmogus, o vis tiek pliurpia...
Gedas 2004-01-06 07:17:36
zvieriau, anot Sabonio "o tu bent pats supranti ką parašei?"..Ir nekurk išgalvotų citatų, net jei taip nusirauki dideliu laipsniu speige.
zvierius 2004-01-11 02:50:51
to Gedas: kuri is situ citatu buvo isgalvota?
o apie speigus, ypac Suomijos, nusimanau, nes butent ten atlikinejau praktika.
beje, neatsakei i klausima - ar bandei kada nors bent jau malkas kapot esant -30?
Gedas 2004-01-11 09:49:32
prašom:
"kažkokia tai suomija"
ir apie karo žygius - bent tiesiogine prasme, netauzijau, kaip pats teikeisi išsireikšt.
Ir tik nereikia man aiškint, kad kalbėti apie SSRS-Suomijos karą tegali žmogus, buvęs ten praktikoj ir skaldęs malkas "prie minus trisdešimt."

Aš praktikos Suomijoje neatlikinėjau, malkas esant gana žemai temperatūrai kapojau - labai įdomus sausas garsas, atleisk, negaliu pasakyti ar buvo būtent minus 30, esant panašiai temperatūrai esu tik mišku ėjęs, buvo įdomu.

Viso labo tik domėjausi SSRS-Suomijos karu, skaičiau jo dalyvių atsiminimus (beje, rekomenduoju http://www.mannerheim-line.com/).

o apie požiūrio taškus tai tingiu personaliai aiškint, bet negi neaišku, kad iš vieno taško tai gali atrodyti kone sovietų armijos žlugimas, katastrofa, jos nekovingumo įrodymas - šitoks tąsymasis su mažute šalim, o iš kito - didžiulė pergalė, įveikiant itin nepalankias gamtines salygas ir stiprias priešo gynybines linijas, kurias tas statė daugiau nei dešimtmetį.
zvierius 2004-01-13 23:27:33
"kazkokia tai Suomija" - cia ne isgalvota citata. ja paemiau is V.Suvorovo "Paskutine respublika".
Tikrai manau, kad galiu aiskint apie meteorologiniu salygu ypatumus fiziniams zmogaus veixmams. Vienas dalykas - skaldyti tas pacias malkas, kai zinai kad taves laukia silta patalpa, ir visiskai kitas - kai tu apskritai nezinai kas taves laukia, na nebent suomiu snaiperio kulipka i pakausi.
O jeigu domejaisi "SSRS-Suomijos" karu ir skaitei dalyviu atsiminimus (turiu galvoje tikrus dalyvius, o ne tiekimo ziurkes), tai tikrai turejai pastebeti kaip suomiai (o ir tie patys rusai) verina manerheimo linijos pralauzima! Poziurio taskai cia visai niekuo deti, nes apie "terliojimasi su kazkokia ten Suomija" gali kliedeti nebent CK oficialiosios pozijos sekejai, kurie patys nei velnio nenutuokdami dar ir kitus samoningai (arba ne) klaidina. TASKAS.
Gedas 2004-01-14 09:09:00
Zvieriau, aš ne Suvorovo atstovas spaudai, man jo citatų po nosim kaišioti nereikia ir juo labiau jomis prikaišioti. Juo labiau, kad, kaip įtariu, mūsų požiūris į SSRS-Suomijos karą vienodas. O apie RA nepajėgumą nuomonę susidarė ne CK, o visų pirma naciai bei kitos pasaulio valstybės, kadangi, kaip ir pats pastebėjai, mažai nutuokė KĄ ir KOKIOM sąlygom reikėjo įveikti sovietams. Ir požiūrio taškai čia labai daug kuo dėti.
zvierius 2004-01-14 23:37:02
citatu nekaisioju, tik norejau parodyt, kad jos nera isgalvotos. noreciau pazymeti, kad CK (t.y. visu pirma Stalinas) samoningai menkino RA ivaizdi. juk tai vienas is pagrindiniu strateginiu tikslu : jei esi stiprus - rodyk silpnuma, jei silpnas - stipruma. tai buvo zinoma dar Kinijos Imperijos laikais. ta rodo ir RA bei naciu Vokietijos kariuomenes pavyzdziai.
o stai poziurio taskai ir atsirado butent kaip sito "maskavimosi" pasekme, t.y. vieni mato tai, ka buvo norima parodyti, na o kiti - butent tai ko kai kas nenorejo afisuoti.
any way, malonu sutikt zmogu, kuris domisi istorija ir nutuokia si bei ta!
Gedas 2004-01-15 13:03:53
na taip, anot to paites Suvorovo, sovietai, kuriems parode vokieciu karines technikos pavyzdzius (rode, noredami igasdinti - mat vokieciams atrode, jog ju sarvuotoji technika, aviacija itin gresminga) isizeide, kad naciai jais nepasitiki ir rodo pasenusia technika- t.y. patys itare vokiecius taikant mineta metoda.
zvierius 2004-01-21 22:40:12
taip, taip, visiskai sutinku! :)
damas 2004-04-17 18:46:24
o ar kam nors teko skaityti Suvorovo „Spetsnaz“
Akiplesa 2004-04-18 06:42:10
Neteko,o apie ka knyga ?
zvierius 2005-10-22 23:20:14
damas, kur skaitei?
Ecka 2005-11-19 11:20:17
Kur gauti"Akvariumą"? Patarkite kas galit. Labai prašau.
Suvorfan 2005-11-19 14:39:23
Damui dėl Suvorovo knygos "Specnaz": tik pradėjau tą knygą skaityti. Ją galima rasti Google,paprasius "Viktor Suvorov Specnaz". Ten yra visa knyga rusų kalba liet/angl. raidėmis.
Radwilla 2005-12-28 05:45:21
Ner laiko labai plestis, bet ant dienu perskaiciau knygele apie suomius nauja kokia tai, tai vat ten atradau kad garsioji linija ir jos itvirtinimai siek tiek ispustas dalykas
Skaityta.lt © 2001-2014. Visos teisės saugomos. Platinti puslapyje publikuojamas apžvalgas be skaityta.lt ir/arba autorių sutikimo NEETIŠKA IR NETEISĖTA. Dėl medžiagos panaudojimo rašykite el.paštu skaityta@skaityta.lt.